"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

19 July 2014

Jerat Rumpai Laut

Selamat datang dan selamat berkunjung ke blog sotonglaut. Apa khabar korang semua... selamat berpuasa bagi pengunjung beragama Islam. Bagaimana dengan aktiviti mencandat korang ? Ambe ucapkan selamat mencandat dan jangan pula lupa ibadat di bulan yang mulia ini. Ambil peluang yang ada untuk menambahkan saham akhirat masing-masing.


Pada catatan kali ini, ambe ingin berkongsi mengenai satu jenis tumbuhan laut yang tumbuh meliar di sepanjang pesisir laut Pantai Timur. Sekarang ini adalah musim di mana spesies lumut ini mula mati dan tercabut daripada dasar laut. Lumut ini tumbuh di kawasan pesisir yang tidak begitu dalam bagi memudahkannya mendapatkan cahaya matahari.. Ketika tempoh kematian, daun-daun lumut berkenaan akan terdampar di bawa ombak ke tepi pantai

Masih ada lagi lumut yang masih kukuh tertanam pada permukaan batu dan karang laut, kawasan pesisir pantai. Ambe tidak pula tahu sebab kematiannya. Mungkin kerana perubahan kemasinan air laut  yang disebabkan oleh hujan yang lebat. Boleh jadi juga disebabkan keadaan cuaca yang terlalu panas pada ketika ini. Segala kemungkinan yang menyebabkan kematian lumut ini boleh disahkan oleh pakar yang berkaitan.

 Sekali pandang.... kehadiran lumut ini tidak begitu mengancam persekitaran kerana ia akan kering dan mereput apabila terjemur lama di kawasan pantai sebaik sahaja dihanyutkan ombak. Sebenarnya lumut ini cukup merimaskan pencandat sotong mabang di kawasan pesisir pantai. Kehadiran lumut yang banyak boleh menyebabkan candat yang ditarik mudah tersangkut. Jika korang menggunakan tali berdiameter kecil... tali pancing akan mudah putus.... yang bermaksud, candat mahal korang juga akan terkubur di dasar laut. Jika candat murah yang tersangkut, boleh tahan lagi.... jika harga candat lebih daripada RM20... frust juga rasanya.

Jika mata candat atau jig tersangkut pada daunya... peluang untuk melepaskan candat adalah lebih mudah. Jika mata candat tersangkut pada akarnya... agak sukar untuk mendapat semula candat yang tersangkut. Oleh yang demikian korang dinasihatkan agar menggunakan tali tangsi yang berdiameter lebih besar. Disyorkan tali dengan diameter lebih daripada 0.20 dan pastikan tali berkenaan kuat serta tidak mudah putus. 

Jika anda jangkakan candat tersangkut pada lumut ini... tegangkan tali, rendahkan joran dan tarik ke atas beberapa kali dengan cepat. Candat akan tercabut. Sebelum candat dibaling semula... pastikan daun atau akar lumut dibuang terlebih dahulu. Pastikan juga agar mata candat tidak bengkok. Betulkan dulu mata candat yang bengkok sebelum candat dibaling semula ke dalam laut. Ok... ambe nak belah dah ni... nak gi pasar ramadhan beli juadah apa yang patut. Lambat gi habislah lauk best. Hingga berjumpa lagi. Selamat berpuasa dan berbahagia selalu. Bye-Abe Din.

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing