"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

11 June 2014

Trip 10/2014-Daratan

Selamat datang dan terima kasih kepada semua pengunjung yang sudi bertandang ke blog sotonglaut. Semoga korang semua sihat dan bahagia selalu hendaknya. Pada post kali ini... ambe nak share sedikit cerita tentang hasil yang diperolehi pada trip terbaru.

Trip terbaru diadakan pada sebelah malam. Ambe dan seorang rakan tiba di lokasi ketika azan maghrib sedang berkumandang dari corong masjid berhampiran. Selepas selesai solat kami bergabung dengan seorang lagi sahabat sotonglaut dari Kemaman.  Ketika mula sampai, air laut mula pasang. Dari graf jadual yang dirujuk, air laut akan pasang secara menegak daripada petang sehingga pukul 10 pagi esoknya. Air laut surut sedikit dan naik semula secara berterusan.


Berat giler...sakit tangan nak bawa ke kereta..

Sampai di lokasi air agak bergelora kerana air sedang pasang... nak mencandat pun rasa malas. Menjelang pukul 10 malam air mula beransur tenang dan kami mula berjaya memikat seekor demi seekor sotong mabang pelbagai saiz. Bulan pula sedang tegak di atas kepala... memang best giler malam tu.

Tangkapan ambe pada malam berkenaan berjumlah 22 ekor manakala dua lagi rakan mendapat sebanyak 18 ekor. Jumlah keseluruhan tangkapan mencecah 40 ekor merupakan rekod baru daratan bagi tahun 2014. Anak sotong bersaiz satu hingga tiga jari cukup banyak dijerat... rata-rata sotong kecil yang dilepaskan semula oleh kami mencecah sekitar 30 ekor. 

Rekod tangkapan daratan 2014
 
Malam tu memang malam bertuah kami kerana ada beberapa orang pencandat yang berjaya mendapat hanya dua tiga ekor sotong sahaja dan pulang lebih awal. Seolah-olah padang pancing pada malam itu kami yang punya.  Bapak dan ibu sotong berselang seli menyambar jig udang hingga drag ambe rosak. Hehe... kekili jenis murah le katakan...Ambe terpaksa menggunakan tangan bagi melancarkan pergerakan keluar tali apabila ditarik sotong besar.

Ibu-ibu..., bapak-bapak.. yang berjaya ditarik naik

Kami keluar dari lokasi lebih kurang pukul tiga pagi... sayang nak balik kerana sotong masih galak menyambut jig udang... apakan daya, esok nak kerja. Bersyukur kami atas rezeki yang diperolehi pada malam berkenaan. Bila ada free rasanya nak berkunjung semula... tunggu nak beli candat dulu. Harap rekod malam tu akan dipecahkan lagi dalam masa terdekat. hingga berjumpa lagi... selamat memancing dan mencandat-Abe Din

7 comments:

  1. tangkapan yg bertuah...mmg seronok dgr mesin menjerit ditarik sotong2 besar ni, kdg mengigil skejap uhuhu
    Mohd Zulkilfy b. Mohd Jalil

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengalaman tu bukan semua orang dapat... kihkih

      Delete
  2. Replies
    1. matpeace: Kijal, boh... boleh le gi test kat sana.

      Delete
    2. kijal jauh abe din..ambe duk tmn pewaje dok tau nk ngail mane hok dekat2..abih2 gi telok kalong..tp jauh gok oo..

      Delete

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing