"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

04 June 2014

Trip 9/2014-Daratan

As salam kepada semua pengunjung. Trip terbaru kali ini diadakan pada waktu malam di pantai Kemasik. Masa mencandat... air pasang kecil. Keadaan ombak sederhana. Kali ini merupakan malam yang agak bertuah kerana hasil tangkapan 9 ekor sotong mabang termasuk seekor sotong katak. 

Hasil tangkapan-10 ekor

Sotong katak adalah antara spesies yang sukar untuk dijerat di luar musimnya. Sotong katak terkenal sebagai spesies yang pemalu, lambat dan selalu bermain di bahagian dasar laut. Saiz sotong boleh tahan juga.. paling kecil saiz lengan budak kecil.

Mabang 4 bersaudara dan seekor katak

Kemuncak air pasang pada pukul 12.50 pagi... memang letih nak berjaga. Tengah sotong galak tarik umpan... datang pula dua orang Mamat dengan lampu di atas kepala sambil menyuluh-nyuluh di dalam air. Abih sotong lari... sunyi sepi. Langsung tiada tarikan. Selepas berpindah lokasi... baru dapat dua tiga ekor sotong lagi sebagai pelengkap koleksi.

Warna katak yang agak gelap

Cadang trip berikutnya nak pergi Kijal... tapi saing-saing belum bagi respon lagi. Tengah bercuti lagi le tu.... Jumpa lagi pada trip akan datang-Abe Din.

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing