PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

01 June 2014

Trip 8/2014-Daratan

Salam kunjungan untuk semua. Pagi Ahad, selepas sembahyang subuh, ambe dah tarik selimut nak tidur semula tapi hati memberontak suruh bangun mencandat. Hati rasa tak begitu tenteram... bangun, ambil pancing dan alatan ala kadar terus ke lokasi mencandat di Pantai Kemasik. Ambe pergi seorang diri... sampai lokasi lebih kurang pukul 6.30 pagi. Tiada manusia yang kelihatan... bayang pun takde. Rasa macam seram jer...

Tangkapan sulung... balingan kali ke-2

 Semua hasil tangkapan menjelang hari cerah

Turun daripada kereta... nampak air masih surut. Timbul sedikit rasa kesal sebab selalunya ketika air surut, sotong tidak begitu galak. Alang-alang dah sampai, keluar juga dari kereta dengan sedikit rasa malas. Jalan kaki ke lokasi mencandat, lebih kurang 5 minit. Sampai terus baling candat.... tiada sambutan. Balingan kedua, baru ditarik sotong secara mengejut. Menjerit drag ambe... terkejut. Masa tu baru semangat mula datang. Takut... ntah hilang ke mana. 

Balingan ketiga disambar rakus seekor lagi haiwan lembut  yang serupa. Selepas beberapa kali balingan sotong ketiga berjaya dinaikkan. Ketika sotong ketiga berjaya di tawan, matahari mula keluar dan kawasan sekitar sedikit cerah. Balingan seterusnya tiada sambutan. Hati mula rasa nak balik... perut dah lapar. Balingan penghujung masa disambut seekor lagi sotong dalam jarak dekat tetapi terlepas. Balingan berikutnya gagal memujuk sotong tadi menarik semula jig udang... sakit kot. kihkh..


 Kawasan berbatu Kemasik


Kawasan mencandat yang cukup indah

Last sekali... kena balik. Nak makan lapar. Pagi tu... berjaya dapat 3 ekor jer... saiz kira sedap untuk dibuat hidangan. Cadang nak buat sambal nasi lemak. Best jugak... Jumpa lagi-Abe Din.

2 comments:

  1. lubuk bertuah niii uhuhuh xaci tol layan sorng2 ekekekeke
    mujur ikan duyung xde situ ahahahaah
    Mohd Zulkifly b. Mohd Jalil

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau siang, duyung banyak kat sini... malam dia balik rumah. hehe

      Delete

Blogger Pancing