"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

04 June 2014

Dakwat Makan Tuan

Salam sayang untuk semua pengunjung dan pencandat tegar. Pada post kali ini ambe ingin membincangkan satu tajuk yang agak asing dan mungkin juga pelik bagi sesetengah orang iaitu "Dakwat Makan Tuan". Teknik ini ambe pelajari secara tidak sengaja daripada otai sotong suatu ketika dahulu sebenarnya 4, 5 tahun lepas.

Dakwat yang dilepaskan oleh sotong mabang 

Masa ambe mula belajar mencandat... ketika tu sedang mencandat di sebelah orang lama atau otai yang banyak mengajar ambe tentang pancingan sotong. Tengah syok mencandat, pancing ambe terkena seekor bapak sotong... menjerit drag. Otai kat sebelah tu sibuk dok mengajar ambe itu dan ini agar sotong tidak terlepas dan berjaya dinaikkan ke pantai. 

Dakwat yang tidak habis dilepaskan di dalam air

Berkat panduan yang diberikan... dipendekkan cerita berjaya juga gaint sotong ditarik ke pantai. Selepas jig udang dilepaskan dari tantakel sotong... sotong disimpan di dalam plastik yang dibawa. Semasa hendak membaling semula jig udang, ambe ternampak jig yang kotor.. hitam habis terkena dakwat sotong. Secara spontan ambe bergerak ke gigi pantai dan terus basuh dakwat dengan bersungguh-sungguh. Pada fikiran ambe... kalau jig kotor, sotong tak nampak warna jig berkenaan.

Sisa-sisa dakwat pada sotong 

Huuu... terus kena marah. Otai kata jangan basuh. Dia sengaja picit dakwat sotong agar terkena ke candat kalau jig terlalu bersih. Ambe yang masih binggung terus bertanya dan bertanya. Menurut otai, jig yang masih terdapat sisa dakwat padanya adalah ciri mangsa yang terlepas. Sotong akan lebih geram pada jig-jig sebegini. Betul ke???

Peluk candat... sah candat kena dakwat


Dakwat yang kering sukar juga dihilangkan

Hingga kini... ambe masih mempraktikkan teknik ini. Kadang-kadang atau paling tepat selalu menjadi. Ilmu ini ambe turunkan pula kepada korang semua. Semoga sedikit sebanyak teknik ini mampu menambah jumlah tangkapan korang. Sebelum korang pergi test teknik ni... suka ambe ingatkan bahawa teknik ini merupakan pemerhatian semulajadi dari pengalaman otai-otai terdahulu. Teknik ini tidak dibuktikan secara saintifik dan hanya sekadar bukti dari kaedah cuba jaya. Jika teknik ini tidak menjadi... jangan frust. Tidak salah kalau mencuba benda baru. Hingga berjumpa jagi. Selamat mencandat-Abe Din

5 comments:

  1. Salam .. besar sotong abe din .. lau nmpk kt ayh nie mau terlopong .. heheh .. ^^

    ReplyDelete
  2. As'kum abg din.. Sotong kat blakang tnb paka dah msuk.. Jum ah dtg sini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah jika ada masa... ambe gi jenguk2 ke sana.

      Delete
  3. Thanks, Bro hantu. Laman Myrodreel juga sudah dipautkan ke laman sotonglaut.

    ReplyDelete

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing