PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

05 June 2013

Trip Pulau Ular S1(B)

Peserta Trip Pulau Ular Siri 1
Along (baju hitam), Cikgu Asan (baju merah hati), Helmi (baju putih), 
Cikgu Amir (baju oren), dan Noh ( baju merah belang)

Seperti yang ambe nyatakan sebelum ini... tujuan utama kami ke Pulau Ular adalah untuk memancing dan meninjau kehadiran sotong mabang di pulau ini. Trip awal ini adalah perintis untuk dijadikan sebagai rujukan trip berikutnya. Pada petang kami di sini... kami dahulukan dengan memasang khemah bagi persediaan sebelum hari gelap. Ada sedikit kebimbangan kerana pada musim sekarang hujan, angin dan ribut petir kerap melanda di kawasan pesisir Pantai Timur. Petang-petang selalu hujan.

Selepas khemah siap dipasang.... masing masing mempersiapkan peralatan memancing untuk menduga penghuni pulau. Empat peserta akan menduga ikan di hadapan khemah manakala ambe dan seorang rakan menjelajah di belakang pulau. Rakan ambe mencari ikan... ambe macam biasa mencari sotong.

Setelah lama memancing... asyik tersangkut... tali kerap putus. Ambe yang asyik baling candat ke laut... sekali pun tidak merasa tarikan sotong. Lenguh bahu... dalam hati ambe... berdetik kekecewaan sambil membuat kesimpulan... memang tiada lagi sotong di sini. Rakan ambe masih mengail ikan... begitu asyik melayan tarikan ikan-ikan kecil. Sehingga hampir pukul 6 petang satu tarikan kuat sotong dirasai... seekor sotong sebesar lengan berjaya dinaikkan. Serangan mengejut telah membuatkan kami kelam kabut... gang sebelah ambe dah pasang candat dan cuba mencandat. Dalam masa yang singkat, ambe berjaya menaikkan sotong mabang saiz sama sebanyak 6 ekor. Pancing rakan ambe juga ditarik kasar sotong tetapi terlepas disebabkan drag kekilinya yang dikunci ketat. Selepas tiada tarikan sotong kami berpindah menghala ke base dengan menyusur kawasan berbatu. Sepanjang menyusur hinga ke khemah... ambe telah berjaya menaikkan sotong sebanyak12 ekor.

Berapa port pancing di pulau ini

Kumpulan yang memancing di kawasan khemah telah berjaya menaikkan beberapa ekor ikan dan seekor sotong yang menyambar umpan ikan. Ambe menjangkakan jika sotong terkena pancing ikan.... itu adalah petanda sotong di kawasan ini memang banyak. Selepas makan malam dan sembahyang.... aktiviti disambung semula pada pukul 9 malam. Sotong masih makan sehingga pukul 11 malam dan tarikannya berhenti apabila air surut.

Buat takut orang jer...

Gambar kat atas tu... adalah bekas kaki umang-umang. Ambe yang pertama kali berjumpa bekas ini pada waktu malam menjangkakan bekas laluan ular... maklumlah Pulau Ular. Laluannya pula menghala ke khemah... takut juga. Panggil semua mamber datang tengok... bila kami ikut laluan yang ditinggalkan... nampak bersimpang siur. Banyak rupanya... sehinggalah kami jumpa spesies kat atas tu... umang-umang. Lega sikit rasa.

Aktiviti seterusnya berehat dan tidur. Kami dijangka akan sambung semula aktiviti pada pukul 6 pagi ketika air penuh.... tetapi aktiviti dimulakan lebih awal, lebih kurang pukul 3 pagi ketika air menyongsong masuk. Bulan keluar pada pukul 6 pagi.. Pada ketika itu sotong cukup galak mengambar umpan udang. Beberapa sotong lagi dinaikkan sehingga pukul 8 pagi.


Aktiviti siang hari... hari ke-2

Kami mengemas semua perlatan pada pukul 10 pagi. Bot dijangka datang pada pukul 2 petang. Apalagi, sementara menunggu bot datang... kami berpakat mandi laut. Beberapa kumpulan pelancong sudah mula datang untuk melakukan aktiviti scuba diving. Kat atas tu ada gambar obor-obor merah... kalau kena... memang best. Jaga-jaga dengan spesies ini jika anda mandi di laut.


Peserta bersama hasil tangkapan.

Selepas mandi... kami membasuh kotak ikan masing-masing. Menukar ais baru, membasuh ikan dan sotong yang akan dibawa balik. Ada seorang nelayan yang datang berkelah bersama family dia memang baik hati.. bagi air batu dan 2 ekor ketam renjong kat kami. Orang rumah dia pula bagi karipap... mmm perut tengah lapar... 3 biji terus masuk dalam perut.


Kesemua hasil tangkapan sepanjang kami di sini.

Kat atas tu adalah gambar semua tangkapan yang kami perolehi. Antara ikan yang berjaya dipancing termasuklah biji nangka, tetanda, kerapu dan ikan yu. 20 ekor sotong mabang berjaya dinaikkan sepanjang kami mencandat di sini. 2 ekor Cikgu Amir punya... lagi 18 ekor ambe punya... kihkih.. teror juga ambe ni (nada angkuh...kih). Semua tangkapan di bahagi kepada peserta trip untuk di bawa balik.

Kami telefon tekong lebih awal dan keluar dari pulau pada pukul 1.15 tengahari. Ambe berkira-kira untuk datang sekali lagi ke pulau ini. Tentunya dalam masa terdekat. Sila tunggu panggilan ambe melalui blog sotonglaut. Hingga berjumpa lagi.
Abe Din.

5 comments:

  1. Wah... memang cantik pulau ular ni, walaupun kecil tapi siap bh snorkeling lagi..


    Bagi yang berminat nak snorkeling kat Pulau Perhentian pulak boleh la lawati kami di PerhentianRaisya.Com Kami sedia membantu menguruskan percutian anda

    ReplyDelete
  2. PerhentianRaisya: Terima kasih berkunjung ke sini. Ambe tak pernah lagi pergi sana... insyaallah akan sampai. Siapa yang berhajat boleh hubungi link yang diberi. Thanks.

    ReplyDelete

Blogger Pancing