"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

29 June 2013

Trip Pulau Ular S3

Selamat datang kepada semua pengunjung dan pelawat. Terima kasih juga kepada semua follower yang sudi bersahabat dengan blog sotonglaut. Semoga anda semua berada di dalam rahmat-Nya. Pada post kali ini, Abe Din ingin berkongsi pengalaman mencandat sotong Siri 3 yang diadakan di Pulau Ular, Cherating.

Trip kali ini mungkin merupakan trip pulau terakhir sebelum ketibaan bulan ramadhan. Selepas ni.. mungkin joran sotonglaut akan berhenti rehat buat sementara waktu. Jika pun ada, kemungkinan trip jangka pendek di kawasan berhampiran sahaja.

Trip Siri 3 dirancang secara ringkas disertai oleh 5 orang pencandat termasuk Abe Din. Dengan bantuan tekong Nuar.. boleh dikatakan trip kali ini sangat berjaya kerana rekod tangkapan sotong mabang meningkat melebihi angka 50 ekor.. jumlah tidak rasmi ini melepasi rekod sebelum ini iaitu 40 ekor.

 Kumpulan Trip Siri 3
 
 Antara Hasil Trip Siri 3

Pada trip kali ini beberapa lokasi penting dan berpotensi di kawasan pular ular telah dikenalpasti. Abe Din akan cuba mengulas tentang lokasi dan potensi berkenaan pada post akan datang. Bagi Abe Din, jika masa dan lokasi yang dipilih bersesuaian, pemancing dan pencandat tidak akan pulang dengan tangan kosong. 

Antara Gambar yang Berjaya Dirakam di lokasi.
Semua Orang Terlalu Sibuk Melayan Tarikan Sotong.... 
Hinggakan Tiada yang Mahu Menjadi Jurugambar.

Berdasarkan 3 trip yang dijalankan sebelum ini, Abe Din dapat membuat kesimpulan bahawa pulau ini menyimpan khazanah pancingan sotong yang sangat bernilai. Setiap kali trip dijalankan, Abe Din akan cuba belajar dan mengenali potensi pulau ini. Hasil yang diperolehi juga semakin meningkat daripada trip sebelumnya. 

Pulau Ini Juga Kaya Dengan Ikan-ikan Gred A


 Kerapu Karang yang Cantik... 
Rakus Sekali Menyambar Candat Sotong Mabang.

Masih banyak yang perlu dipelajari dari pulau ini. Potensinya sebagai kawasan rekreasi dan pelancongan memang tidak boleh dinafikan.  Pelancong dalam dan luar negara memang kerap datang ke pulau ini. Memandangkan potensinya yang mampu berkembang baik, perlu ada satu pengurusan yang sistematik bagi memelihara khazanah di pulau ini.

Sebelum pulang, tekong bot sempat membawa kami mengelilingi kawasan pulau. Dari laut, rupa mukabumi pulau dapat diperhati dengan lebih jelas. Masih banyak kawasan berpotensi yang masih boleh dicuba pada trip akan datang.

Tekong Bot yang Banyak Membantu.

Pada post sebelum ini, Abe Din pernah bercerita tentang pulau ular dan memaparkan sekali maklumat tentang tekong. Anda yang berminat ke sini, boleh merujuk post Abe Din sebelum ini. Post berkenaan ditulis ketika Abe Din berkursus di sebuah resort berhampiran Kampung Pulau Ular.

Pandangan Pulau Dari Belakang

Pandangan Pulau Dari Bahagian Tengah

Selepas mengelilingi pulau, peserta trip terus bergerak pulang ke tanah besar. Hari semakin panas...  tak sabar nak pulang ke rumah. Perjalanan ke Kemaman masih jauh.

 Bersiap Untuk Pulang

Pandangan Sebuah Resort ... Dari Kuala Kampung Pulau Ular

Sampai di daratan... ada peserta yang mengambil peluang untuk mandi air tawar di surau berhampiran. Sempat juga berjamu selera di gerai bersebelahan resort. Semua peserta trip bertolak pulang lebih kurang pukul 2 petang. Jika panjang umur, kami akan datang lagi...
Setakat ini dulu maklumat berkaitan trip Pulau Ular S3. Badan masih letih.... perlu banyak rehat. Esok nak kerja. Hingga berjumpa lagi. Sekian.
Abe Din.

7 comments:

  1. Rasanya pernah datang sini....makan sotong bakar..hihi.....
    makseh singgah belog cik akak tau..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. NaoMei: Mesti akan singgah... thanks datang berkunjung ke sini..

      Delete
  2. time kasih singgah blog fiza..kunjungan balas dan fiza follow..>.<

    ReplyDelete
  3. Best nya.. teringin nak ikut aktiviti macam ni. -.-

    ReplyDelete
  4. Best nya.. teringin nak ikot aktiviti macam ni. -.-

    ReplyDelete

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing