"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

05 June 2013

Trip Pulau Ular S1(A)

Selamat datang dan terima kasih di atas kunjungan anda ke blog sotonglaut. Setelah selesai promotion Trip pulau Ular Siri 1 pada bulan lepas. Ambe telah berjaya mengumpulkan 5 orang lagi peserta ke pulau berkenaan bagi tujuan memancing dan menduga kehadiran sotong mabang.

Kami memang pertama kali menjejakkan kaki ke pulau berkenaan. Info yang diperolehi hanya dari cakap-cakap penduduk tempatan dan juga maklumat dari internet. Setelah perancangan rapi, tarikh trip ditetapkan pada 3 hingga 4 Jun. Ambe dengan seorang kenalan dari Terengganu akan berjumpa empat individu lagi di jeti Sungai Ular. Kami bertolak dari jeti Sungai Ular lebih kurang pada pukul 3 petang. Bot akan hantar dan ambil kami hari berikutnya, pada waktu yang sama.
 
Peserta trip bertolak keluar dari kuala sungai

Kuala Sungai Ular sebenarnya agak cetek. Bot memang sukar untuk keluar masuk jika air surut. Perjalanan keluar masuk menggunakan bot lebih sesuai jika air pasang. Sampai di muka kuala.. beberapa orang budak-budak sedang mandi manda... air nampak agak jernih juga. Tekong bot adalah penduduk tempatan di Sungai Ular. Dari perbualan dalam perjalanan ke pulau... ambe boleh simpulkan bahawa tekong yang membawa kami memang cukup mahir dengan keadaan di sini.

Suasana di sekitar Pular Ular 1

Pulau Ular pada mengamatan ambe yang pertama kali sampai di sini... merupakan sebuah pulau kecil dan terdapat banyak struktur batuan yang merupakan asas utama pulau. Muka bumi di bahagian tengahnya masih ditutupi oleh pokok-pokok hutan dan terdapat beberapa pohon kelapa. Semasa menjelajah pulau pada kali pertama... terasa seolah-olah berada di kawasan perkampungan nelayan.


Suasana di sekitar Pulau Ular 2

Struktur batuan di sini bersaiz besar dan agak bahaya juga untuk naik dan turun. Bagi mereka yang tidak biasa dengan keadaan ini, risiko kemalangan tetap ada. Jika anda bercadang untuk ke sini... pakaian dan peralatan yang sesuai perlu diguna ketika menyusuri kawasan berbatu di pulau ini. Anda yang tidak biasa, mungkin akan merasai cabaran yang hebat di Pulau Ular.


Suasana di sekitar Pulau Ular 3

Pada hari pertama... ambe dan rakan-rakan lain banyak melihat dan mencari kawasan-kawasan yang sesuai bagi aktiviti memancing dan mencandat sotong. Kawasan banyak ikan dan juga kawasan kerap sangkut perlu diingati agar tidak kecewa ketika memancing pada sebelah malam dan esok hari.

Air laut yang bersih dan jenih

Air laut di kawasan Pulau Ular memang sangat jernih dan bersih. Dari perbualan dengan tekong dan penduduk di sini... Pulau Ular kerap dikunjungi pelancong-pelancong luar seperti Singapura untuk melakukan aktiviti skuba di sini. Dari pemerhatian ambe... memang kawasan ini sesuai untuk aktiviti skuba. Airnya jernih... ikan-ikan kecil memang banyak di kawasan pantai dan cantik-cantik belaka.

Struktur batuan dan karang mati di sekitar pulau

Jika anda berkunjung ke pulau ini... anda boleh melihat timbunan karang-karang laut yang telah mati. Walaupun telah mati... keunikkan dan kecantikkan karang-karang di sini masih dapat dilihat dengan jelas. Bagi peminat akuarium... karang-karang di sini mungkin ada yang sesuai untuk di bawa balik bagi menghiasi akuarium anda.

Kesimpulan yang boleh ambe nyatakan di sini... pulau ular memang cantik dan sesuai untuk pelbagai aktiviti seperti scuba diving, trecking, memancing dan lain-lain. Ambe jangkakan bahawa Pulau Ular pada suatu ketika dahulu berkemungkinan bersambung dengan tanah besar memandangkan jaraknya yang begitu dekat dengan pantai. Dari segi teorinya, kemungkinan pulau ini terpisah disebabkan pembentukan alur sungai yang semakin lama semakin luas dan menyebabkan hakisan teruk dari arah daratan dan ombak laut. 

Pulau ular masih wujud kerana struktur batuannya yang keras dan tahan terhadap hakisan ombak dan angin kuat. Ambe harap semoga Pulau Ular ini terus dipelihara agar keindahannya boleh memberi manfaat kepada pelacanong dan penduduk di sini. Ketika berbual bersama penduduk kampung yang kebetulan datang berkelah di pulau ini... ambe mencadangkan agar Persatuan Nelayan Kawasan mengambil inisiatif untuk menjaga dan membina beberapa infrastruktur di sini seperti tandas dan pondok untuk berteduh. Kedatangan pelancong yang kerap ke kawasan ini sedikit sebanyak akan membantu meningkatkan lagi sosioekonomi penduduk-penduduk di sini... ( bersambung)

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing