"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

07 June 2013

Peluru 2013

Salam sejahtera kepada semua pengujung... terima kasih kepada yang sudi menjadi follower blog ambe ni... Badan masih letih selepas pulang dari trip Pulau Ular. Timbul pula perasaan malas nak update blog sotonglaut.. tetapi bila memikirkan banyak perkara yang perlu dikongsi dengan pemancing di luar sana.. digagahi juga untuk menaip sekadar mampu.

Sesuatu yang ambe nak kongsi bersama anda ialah berkenaan dengan candat yang ambe gunakan sepanjang trip meninjau potensi Pulau Ular baru-baru ini. Ambe menggunakan candat Yamashita versi lama, berat 2.0, warna merah. Candat telah dimodified menjadi candat bola (rujuk post ambe sebelum ini) memang cukup berbisa.
  
Variasi klon Yamashita

Candat buatan China yang diklon dari produk Jepun ini memang sangat berkesan di Pulau Ular. Candat ini juga telah terbukti berjaya menawan spesies sotong mabang semenjak 5 tahun lepas. Sejak ia mula diubahsuai dua tahun lalu... powernya semakin menjadi-jadi.

 Struktur binaan yang ringkas tetapi kemas

Candat ini dibeli di Dungun dengan harga RM15 setiap satu. Harganya lebih murah dari candat original Jepun yang berharga RM25 seunit. Candat ini semakin sukar ditemui kerana permintaan kepada Yamashita versi baru yang semakin meningkat. Harga versi baru mencecah sehingga RM38 seunit. Walaupun mahal ia sangat berkesan menipu sotong mabang.

Tahukah anda...? sepanjang berada di Pulau Ular, ambe hanya menggunakan candat Yamashita lama yang telah diubahsuai. 18 ekor sotong mabang (merupakan rekod peribadi terbaru bagi tahun 2013) telah berjaya dicandat. Koyak-rabak candat dilanyak oleh sotong mabang Pulau Ular.

 
Klon Yamashita merah (modified) koyak diterjah sotong


 Bandingan candat normal dan candat modified

Ambe dapat merasakan, candat klon Yamashita ini mampu bertahan lebih lama di dalam industri mencandat sotong mabang di negara kita. Candat ini sangat sesuai dipadankan dengan pancing sotong dan kekili berkekuatan 2500 dengan tali berdiameter 0.18 hingga 0.20. Bagi pencandat yang masih belum mencuba boleh test power anda menggunakan candat ini.
Jumpa lagi.
Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing