PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

22 May 2011

Trip Mabang 3-2011

Malam ni... rasa macam nak pergi mencandat sotong. Terus sms ajak Mat. Lama juga tunggu tiada balasan. ...mungkin Mat bertugas luar kawasan.

Puas tunggu... akhirnya nekad pergi sorang. Sampai ke lokasi pukul 10.30 malam. Hampir tempat parking... brother jaga penyu bagi signal.. minta tutup lampu kereta.  Katanya penyu naik dalam pukul 9 malam tadi. Belum turun lagi. Waa.. best. Malam ni leh tengok penyu telur. Telefon Samsung baru, ada kamera.. ishh .. tak sambar rasanya tengok penyu telur.

Lama lagi ke? Naik batu dulu cari sotong. Sampai di lokasi, ada seorang mamat sedang gewang sotong. Khabarnya dah dapat seekor sotong jarum dan baru terlepas seekor mabang besar. Ada peluang ni... Abe Din dan mamat tadi terus membaling candat memujuk si sotong agar makan sekali lagi.

Puas candat... sekor pun tak dapat.. letih ada le.. tiba-tiba, nampak brother-brother  jaga penyu sedang kutip telur. Wahhh... dah bertelur le tu.. Apa lagi.. Abe Din letak pancing.. terus pergi tempat penyu telur... letih wooo... 3 minit juga berlari.
  



Sampai di lokasi... nampak sekor "ibu penyu" telah selesai bertelur. Penyu berkenaan terperangkap dalam lubang yang digalinya di tepi tebing. Rasa macam nak angkat ke laut... jangan harap le... berat hampir satu tan. Mengikut kata brother jaga penyu.. penyu berkenaan adalah dari spesies penyu agar.

Telur penyu berkenaan dikumpul di dalam bekas dan dibawa ke pusat penetasan tidak jauh dari kawasan tersebut. Telur penyu akan ditetaskan dan anaknya akan dilepaskan semula ke laut. Mulia sungguh kerja diorang ni... kalau diorang tak ada... memang telur ni kena curi dek penyamun.

Kata brother jaga penyu lagi.. malam ni hanya seekor sahaja yang baru naik.  Mereka ni memang tak tidur. Sekejap-sekejap mereka ronda sepanjang pantai mencari kalau-kalau ada penyu yang mendarat. Ketika mencandat...Abe Din selalu melihat mereka meronda. Bukan semua orang sanggup buat kerja macam ni. Setakat Abe Din mencandat di sini... sudah beberapa jaga bertugas di sini silih berganti. Bagi yang tidak tahan... mesti berhenti kerja.


Selepas bertelur.... penyu akan mandi pasir seketika dan kemudian turun semula ke laut. Penyu sangat sensitif terhadap cahaya lampu. Penyu akan berpatah balik ke laut jika ia terlihat cahaya lampu atau ia rasa terganggu.

Gambar atas : Lubang yang digali oleh penyu
Gambar bawah : Kesan laluan penyu.. macam tayar lori

Papan tanda dipasang di simpang utama ke kawasan pantai bagi memberitahu pengunjung agar memadamkan lampu kenderaan supaya tidak menakutkan penyu yang hendak naik bertelur. Bagi pemancing yang kerap berkunjung ke sini.. sememangnya sudah arif dengan situasi berkenaan. Pungunjung baru perlu peka dan berhati-hati.. tambahan pula memandu dalam gelap sejauh 100 meter dari kawasan parking memang membahayakan. Tetapi kalau dah biasa.. ok je...

Selepas penyu kembali ke laut... Abe Din terus berkemas pulang. Ketika itu seorang lagi pencandat masuk ke batu tambak untuk mencandat. Bulan pula tengah mula mengambang. Rasa macam nak sambung mencandat... bila memikirkan esok kena bangun awal pergi kerja...niat dibatalkan. 

Tarikh trip mabang : 21-22 Mei 2011
Masa : 10.30pm-12.00am
Lokasi : Batu Tambak Kerteh.
Umpan : Klon Yamashita, Couger
Keadaan persekitaran : Bulan agak lewat, air bertahan
Bil pencandat : seorang diri
Hasil tangkapan : -Tiada-
Abe Din keluar dari lokasi mencandat lebih kurang pukul 12. Singgah kedai minum air kejap.. dahaga sangat. Sampai rumah pukul 1.30 pagi. Mandi... dan jeng..jeng.. terus update blog sotong ni.

Lepas siap ni... tido le apa lagi.. Esok nak pergi kerja.
Jumpa lagi.
Abe Din

2 comments:

Blogger Pancing