"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

09 May 2011

Jom Masak..!

Salam sejahtera dan apa khabar? 

Semoga pelawat yang bertandang ke sini semuanya sihat-sihat belaka. Terima kasih yang tidak terhingga kepada yang sudi melawat blog kecil ini. Diharap anda akan mendapat sesuatu yang berguna di sini.

Pada kali ini, Abe Din akan bercerita tentang cara-cara membuat sotong goreng. Tajuk ini dipilih kerana ramai pelawat sotonglaut yang menunjukkan minat pada masakan ini. 

Abe Din bukan seorang tukang masak.. tetapi hendak memasak masakan berasaskan sotong.. bereh je. Sedap tu... mungkin tak berapa le, tetapi kenyang... memang dijamin... Setakat ini belum lagi berlaku keracunan makanan atau sakit perut.

Post kali ini memang sesuai untuk suri rumah yang ingin mencuba, anak dara yang tak pandai masak atau teruna yang minat nak memasak atau siapa sahaja yang ingin mencuba sesuatu yang baru. Bagi yang dah teror tu.. sorry le kalau ada salah silap.. harap dimaafkan.. budak baru belajar le katakan...

Mula-mula dapatkan sotong segar (mencandat atau beli kat pasar... jangan curi udah le..). Buang kulit bagi mengelakkan minyak meletup. Kalau tak buang  pun tiada siapa nak marah. Cuma sediakan le tudung periuk sebagai pelindung anda. 

Potong sotong mengikut citarasa anda... cara potongan bergantung  kepada saiz dan jenis sotong (sudah dibincang dalam post terdahulu). Sotong boleh dipotong putus, membulat, memanjang, atau dikelar tidak putus. Sotong yang sedap digoreng ialah sotong ketupat, torak, mabang, jarum dalam susunan ranking menurun.

Lepas siap jangan lupa basuh.. biar senonoh sikit buat kerja tu dan toskan air sotong berkenaan menggunakan penapis atau apa sahaja peralatan yang sesuai.. guna raga pun boleh..


Kemudian dapatkan tepung menggoreng. Jangan susah-susah buat sendiri, beli je.. murah RM2.50 dah dapat. Kalau buat sendiri belum tahu jadi.... kecuali kalau anda memang teror buat sendiri. Tepung boleh dalam keadaan cecair atau serbuk. Kalau susah cari tepung... guna tepung goreng pisang pun boleh. Jika tepung cair digunakan.. sotong yang dimasak dinamakan sotong goreng celup tepung. Jenis tepung memainkan peranan yang penting dalam menentukan kelazatan sotong goreng anda.

Cari telur ayam (jangan cari yang palsu... nanti tak jadi) dan asingkan telur putih sahaja bagi tujuan melekatkan tepung pada sotong. Kalau korang malas.. tak perlu diasingkan.. biar telur merah dan putih bercampur. Celup je terus..
 
Step seterusnya, Panaskan minyak pastikan ia betul-betul panas. Cara nak uji... renjis setitik dua air ke dalam minyak.. jika bunyi macam garang je... ha.. dah panas le tu. Diingatkan jangan renjis macam nak siram pokok bunga pulak... nanti berjerawat muka.. ambo tak tanggungjawab.

Step lagi, celup sotong yang telah dipotong ke dalam telur kemudian guling-gulingkan pula di atas tepung. Tanpa membuang masa, masukkan terus tepat ke dalam kuali. Ulang aktiviti di atas sehingga semua sotong masak. Gunakan penyepit khas. Kalau penyepit atau alat seumpamanya takde kat rumah anda, pakai tangan je le... (jangan bagitau orang lain... bimbang diaorang tak lalu nak makan). Masa angkat.. lapik dahulu dengan tisu bagi penyerapan minyak. Jangan lapik dengan tangan. Lepas itu... susun dalam pinggan. Jangan makan lagi..... makan sama kekawan atau sedara-mara anda baru best.


Kalau rajin, susun sotong bersama sayur hijau, timun, kepingan kobis, daun saderi, tomato, daun pisang pun boleh. Pencicah ? senang je... beli sos tomato, sos cili atau sos apa sahaja yang korang suka. Mayonis pun ok jugak... Dah siap boleh terus hidang. Kadang-kala masakan korang tak sedap manapun, tetapi hiasan yang cantik nampak macam kat hotel je.. anak, suami, kawan, mak mertua, semuanya tentu tak sabar-sabar nak rasa masakan anda.

kalau anda kuat, makan semasa panas kerana pada ketika ini rasa enaknya sedang berada di tahap paling maksima... tambah pula kalau ada air bergas.. wuhh.... Perlu diingat, apabila sotong sejuk kelazatannya akan jatuh ke tahap paling minima.


Bila anda dah betul-betul teror nanti, boleh le anda modified dan mencipta resepi anda sendiri. Campuran adunan tepung menggoreng, pencicah dan hiasan boleh diubahsuai dan dipelbagaikan. Mana tahu... anda akan jadi chef sotong yang terkenal pada suatu hari nanti.

Bukan sahaja orang berkeluarga, orang bujang.. si dara dan teruna juga boleh mencuba resepi ini. Mudah, cepat, sedap dan boleh menyebabkan orang ketagihan sotong goreng anda.

Selamat mencuba. Kalau ada lebih tu.. antar le sikit. Jika ada resepi sotong goreng baru pun boleh hantar... itu pun kalau sudi. Boleh kita kongsi dengan pelawat lain.

Selamat Hari Ibu, gembira selalu dan jumpa lagi.
Abe Din.

7 comments:

  1. ooo sotong goreng tepung..my fvrt ku......
    makan x terasa cicah sos thai.....

    ReplyDelete
  2. wahhh terer la bg lelaki kalau pandai masak gini. senang bini nanti. hahaha

    ReplyDelete
  3. sotong goreng tepung my peberet, tapi kena makan cepat-cepat nnt sejuk dia liat

    ReplyDelete
  4. Bagi yg xpandai masak...cuba le.. mungkin ini masakan pertama anda yang paling best. Bior suma geng anda teringat-ingat dan rindu nak makan masakan anda lagi..

    ReplyDelete
  5. bravo abe din, actually baru taw y kulit sotong tu punca meletup. hehe... tq 4 the info :)

    ReplyDelete
  6. Satu lagi punca sotong meletup... mata dia. Sebelum goreng elok dibuang dulu mata sotong..

    ReplyDelete

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing