"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

04 February 2011

Hasil depan mata

Salam untuk semua,
Sotong mempunyai kekuatan renangan dan pecutan sekatanya tersendiri, jika pemancing tidak berhati-hati, risiko terlepas dan berputih mata sangat tinggi. Di samping itu, sotong terutamanya sotong mabang mempunyai bentuk fizikal yang memberikan kelebihan kepadanya untuk melepaskan diri hanya dengan sekali semburan air bercampur dakwat.

Fizikal badan yang bertiup membantunya untuk menyimpan kandungan air yang berfungsi seakan-akan kuasa jet. Selalunya jika tidak terlepaspun, pemancing paling kurang akan bermandi dakwat hitam. Mungkin itu sudah cukup berbaloi untuk memberikan ingatan bermakna kepada pemancing yang menipunya.

Sotong mempunyai fizikal yang memberi kelebihan
kepadanya melepaskan diri

Pemancing "hardcore" sotong tentunya cukup mahir dengan kerenah sotong ini, Bagi pemancing baru tentunya sedikit pahit kerana terpaksa mandi dakwat sebelum jadi pandai.

Setelah lenguh tangan membaling dan menarik gewang, tiba-tiba candat udang anda ditarik dengan kuat. Bersama sokongan dan galakan rakan sebelah, makhluk air semakin menghampiri tebing dan seekor sotong cukup gigih untuk cuba melepaskan diri. Apa tindakan anda?

Apa tindakan anda ?

Terdapat beberapa tindakan yang kemungkinan dilakukan oleh pemancing sotong baru dan lama antaranya ialah :
1-Mengangkat secara bebas
2-Menggunakan sauk
3-Memegang dengan tangan

Mengangkat dengan bebas mempunyai kekuatan dan kelemahanya yang tersendiri. Sotong akan dapat dinaikkan jika saiznya lebih kecil. Apabila terkena lantai ia akan memancutkan dakwat serta mengotorkan persekitaran. Pancutan akhirnya juga boleh membantunya melepaskan diri jika kawasan sekitarnya licin seperti batu. Paling tidak sedap jika sambil meraikan kejayaannya melepaskan diri, ia juga meraikan kejayaannya mengenakan kita.

Angkatan bebas

Penggunaan sauk adalah kurang praktikal dan lama masa diperlukan untuk menyauk sotong. Ini kerana kedudukan sauk dari arah depan manakala sotong memecut ke arak belakang. Candat juga mudah tersangkut pada sauk dan banyak masa terbuang hanya untuk melepaskan candat berkenaan. Selain kurang praktikal, ia juga sukar untuk dibawa jika memancing di tempat yang tidak rata seperti kawasan batuan.

Menggunakan sauk

Memegang dengan tangan adalah teknik yang paling mudah dan murah. Cara memegang sotong yang betul adalah seperti rajah di bawah. Jangan sesekali menggalakan muka sotong ke arah badan, muka atau orang lain. Pegangan kuat pada leher akan menyebabkan sotong sukar untuk menyemburkan dakwatnya. Jika semburan berlaku, hanya kawasan tangan yang akan terkena. Tidak semua orang boleh menggunakan teknik ini kerana janggut sotong selalunya tidak tahu duduk diam. Bagi mereka yang geli, tindakan sotong menggeletek tangan anda boleh menyebabkan anda melepaskan sotong berkenaan.

Menggunakan tangan sesuai digunakan bagi menaikkan sotong bersaiz besar. Perlu diingat sotong yang hendak dinaikkan perlu benar-benar lebih dan kepenatan untuk melawan. Pemancing perlu mengawal pancing untuk meletihkan sotong dan ia mengambil masa yang lebih sebelum sotong benar-benar keletihan.

Menggunakan tangan

Diharapkan catatan ini serba sedikit akan memberi info serta maklumat kepada pemancing-pemancing sotong yang baru dan lama. Pada post akan datang, Abe Din akan terangkan cara membuat cangkuk yang setakat ini dilihat sangat praktikal dan berkesan.
Salam dari Abe Din.

2 comments:

  1. wah best nye.. dh lama x balik kampung.. tringin nak candat stong

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inda suka mencandat ke? kalau ada gambar post ke Abe Din. Takde lagi pencandat wanita yang menghantar gambar ke sotonglaut. Mungkin Inda yang pertama... hehe.

      Delete

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing