"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

15 February 2011

Membuat Gait Sotong

Salam sejahtera untuk semua.
Pada post kali ini, Abe Din ingin menunjukkan cara-cara membuat gaik atau cangkuk sotong mabang. Ketika ini, rasanya elok pemancing-pemancing tegar sotong membuat persediaan sebelum sotong menyerang kawasan pantai pada April nanti. Kata orang sediakan payung sebelum hujan.

Setakat ini, gaik adalah peralatan bantuan yang paling afektif bagi menaikkan sotong semasa pancingan di kawasan batuan dan pantai. Walaupun begitu, gaik juga boleh digunakan ketika memancing di lautan. Memandangkan aras air laut hampir dengan paras bot, penggunaan gaik tidak begitu mendesak. Pemancing sotong mahir, boleh menaikkan sotong menggunakan tangan atau angkatan bebas sahaja. Bagi pemancing yang baru, Abe Din syorkan agar anda menggunakan gaik terutamanya ketika menaikkan sotong bersaiz besar.


Antara perlatan membuat gaik ialah mata candat seperti di atas (saiz mata bergantung kepada saiz sotong yang hendak dinaikkan), sebatang kayu, rotan, batang sauk terpakai atau pemegang yang bersesuaian, Gam UHU, atau gam air yang kuat, serta tali tangsi.

Jika anda tidak berminat dengan mata candat jenis berbunga, anda boleh menggunakan mata cangkuk tunggal. Mata cangkuk tunggal dibuat dengan menggunakan mata kail bersaiz besar yang tajam. Perlu diingat, jika anda menggunakan mata kail tunggal ada perlu membuang ceracaknya dengan menggunakan kikir besi. Jika cangkuk anda mempunyai cecarak, ia akan menyukarkan anda ketika hendak menanggalkan sotong daripada cangkuk.


Rajah di bawah menunjukkan, cangkuk tunggal yang dibuat sendiri oleh Abe Din. Abe Din menggunakan joran pancing murah yang boleh dilaras ke dalam dan ke luar. Anda juga boleh menggunakan batang payung terpakai. Semua cincin joran ditanggalkan dan diikat mata kail tunggal di penghujung joran dengan menggunakan tali tangsi. Gam disapu sekeliling tangsi sehingga perlekatan menjadi kuat.

Bagi menambahkan ciri-ciri keselamatan pada gaik anda, gunakan getah pemegang agar mata gaik tidak terkeluar ketika anda membawanya. Gunakan juga saluran getah akuarium bagi menutup mata yang tajam.

Selalunya, Abe Din membawa beg galas ringan di belakang ketika menggewang sotong dan gaik diletak di dalam beg galas berkenaan. Apabila ada mangsa yang terkena pancing, gaik boleh dicapai dan dibuka dengan mudah.

Pemancing Jepun menggunakan gaik jenis bunga yang boleh dibuka dan ditutup seperti payung. Walau apa jenis gaik yang anda ingin gunakan pastikan ia mudah untuk dibawa dan digunakan. Ketika merekabentuk gaik, kreativiti individu sangat penting. Kecantikkan bukanlah sesuatu yang perlu tetapi faktor fungsi, kecekapan dan keselamatan alat itu yang perlu diutamakan.

Sekian untuk kali ini. Jumpa lagi pada post yang akan datang.
Sekian,
Abe Din.

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing