"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

13 February 2011

Memegang Si Lembut

Salam untuk semua,
Pada post kali ini, Abe Din akan menerangkan serba sedikit cara-cara untuk memegang sotong hidup yang baru dinaikkan. Tentunya selepas mengharungi saat-saat "suspen" menarik si lembut, anda mungkin teruja untuk merakamkan saat-saat manis kerana berjaya menjerat si lembut.

Si lembut tentunya hendak dipegang dengan tangan semasa sesi bergambar. Cara yang betul perlu dipraktikan bagi memperolehi gambar yang cantik.

Sebelum itu kita perlu mengetahui serba sedikit, bentuk badan si lembut. Rata-rata badan si lembut terbina daripada otot daging. Badannya semasa hidup, sedikit keras apabila dipegang dan sedikit lembut apabila mati.

Bahagian kepala yang dipenuhi tentakel, tidak sesuai digegang semasa hidup oleh mereka yang geli. Bahagian ini tidak bahaya. Jangan sesekali memegang sotong hidup dari arah depan kepala, kerana gigitan sotong boleh menyebabkan luka dan pendarahan.

Bahagian bernombor 6, adalah bahagian yang berfungsi menyemburkan air dan dakwat. Sotong hidup, sangat agresif menyembur air dan dakwat apabila ia berasa terancam. Sesetengah sotong mempunyai bekalan dakwat yang banyak dan mampu menyembur dakwat berulang-ulang kali.

Gambar di atas menunjukkan cara pegangan sotong hidup yang tidak sesuai. Bahagian nombor 6 tidak terlindung. Ini akan menyebabkan semburan sotong terpancut ke bahagian atas. Pancutan dakwat sotong sangat berkuasa dan boleh naik beberapa kaki ke udara. Jika cara di atas digunakan, kemungkinan dakwat akan mengenai muka pemancing atau rakan-rakan di sebelah.

Cara pegangan di atas pula tidak begitu sesuai digunakan di dalam bot kerana bahagian pancutan dakwat menghala ke bawah dan boleh mengotorkan lantai bot. Pada kawasan berbatu, ia akan menyebabkan kawasan berbatu menjadi licin dan membahayakan pemancing.

Gambar di atas menunjukkan cara yang lebih selamat. Walaupun, bahagian 6 mengahala ke bawah, pemancing menggunakan tangan kedua untuk menutup bahagian 6 dan kesan kekotoran dapat dikurangkan.

Gambar di atas adalah cara pegangan yang sesuai di mana pemancing memegang kuat bahagian leher sotong yang akan mengurangkan peluangnya memancutkan dakwat hitam. Jika pancutan berlaku, dakwat akan tersangkut pada tangan kerana bahagian 6 sudah ditutup.

Rajah di atas menunjukkan, teknik yang lebih baik apabila muka sotong dihalakan ke laut. bagi mengelakkan pancutan dakwat ke dalam bot.

Semua teknik memegang si lembut mempunyai kelebihan dan kekurangannya yang tersendiri. Walau bagaimanapun, pemancing perlu melayan sotong lebih lama di air agar sotong keletihan dan memancutkan semua dakwat hitamnya ketika di dalam air. Jika sotong yang dinaikkan benar-benar letih, keupayaannya untuk memancutkan dakwat di kawasan daratan adalah terhad dan lemah.

Selamat memancing.
Abe Din

1 comment:

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing