"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

22 April 2015

SCT Pertama 2015

Salam kunjungan untuk semua pelawat dan rakan-rakan blogger. Post kali ini nak share le dengan kekawan semua sedikit tips untuk menggoreng SCT (Sotong Celup Tepung). Ramai yang memang dah pakar goreng sotong ni... post tahun lepas juga banyak menu dan teknik masakan sotong yang ambe share di blog sotonglaut.

Pada kali ini... ambe nak kongsi cara untuk menjadikan sotong lebih menarik selepas digoreng. Kebiasaannya sotong yang telah digoreng akan kelihatan lebih melengkung dan membulat. Bentuk sebegini nampak tidak begitu cantik. Bagaimana cara untuk mendapatkan bentuk sotong yang lebih lurus dan panjang?

Caranya mudah sahaja... ketika korang membersihan sotong yang hendak digoreng, pastikan korang tidak membuang tulang sotong yang kelihatan seakan-akan plastik. Biarkan tulang sotong berkenaan pada kedudukan asalnya. Hanya perlu keluarkan dan bersihkan bahagian lain seperti perut, insang dan dakwatnya sahaja. Ketika mengelar... pastikan tidak terlalu kuat. Jika tidak korang akan terpotong atau memutuskan tulang sotong yang berada di bahagian dalamnya.




Tulang sotong tidak dibuang kerana ia berperanan untuk memegang dan mengekalkan bentuk sotong agar lebih lurus. Tanpa tulang sotong... berkemungkinan sotong yang digoreng akan membulat seakan-akan ulat gonggok. Teknik ini juga boleh digunakan untuk semua jenis sotong kecuali sotong katak dan sotong kurita. Sotong katak perlu dibuang tulangnya kerana tulangnya terbina daripada kapur yang lebar dan besar manakala sotong kurita tidak mempunyai tulang dan belum pernah lagi ambe terjumpa ada orang yang menggorengnya kecuali setelah dibuat sotong kering.




Masa nak makan nanti, jangan pula korang makan tulang sotong tu. tercekik ambe tak bertanggungjawab. Kalau yer pun lapar... biar le senonoh sikit. Orang tak makan tulang sotong dik oi. Nanti cuba cubalah korang praktikan apa yang ambe kongsi kat sini. Selamat mencuba dan sehingga berjumpa lagi.-Abe Din

4 comments:

  1. biasanya saya goreng, tepungnya tertanggal dari sotong

    http://kucenmaster.blogspot.com/2015/05/familia-myvi-club-tiba-tiba-jadi-famous.html

    ReplyDelete
  2. Mmm... Selepas cuci, hiris jer panjang2 sotong tu, barulah dok nepoh bila goreng celup tepung, dok payoh comel2 la, janji masuk perut, sedap & kenyang... ker guana Abe din.

    ReplyDelete

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing