PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

16 April 2015

The King Of Nipah

Salam kunjungan untuk semua. Pada post kali ini...ambe nak tunjuk raja ketam air payau yang memang terkenal dengan ganasnya...ketam nipah. Ketam nipah kat bawah tu ambe beli daripada seorang pencari ketam nipah di sungai Kerteh. Masa tu ambe tengah memancing gelama.... tengah tunggu gelama tak nak makan pancing, lalu sebuah bot fiber baru nak pergi angkat perangkap ketam. Ambe terus tempah... dalam masa lebih kurang setengah jam..tuan tu datang semula bawa ketam macam kat bawah tu. Terus beli. Semua ada 6 ekor.. harga RM12. fuhh memang murah. Kalau kat tepi jalan tu, jangan harap nak dapat harga macam ni.







Semua ketam yang ditangkap... sudah siap diikat menggunakan tali pastik. Kalau tak ikat jangan harap le ambe nak pegang macam tu. Kalau sepit..boleh putus jari. Ambe dah kena dah sekali...tapi tak putus. Luka je...darah lagi. Ketam nipah ni orang kata boleh buat ubat denggi. Tak tau betul ke tidak... sebab ambe tak pernah nak test. Hobi ambe makan je..







Dalam perjalanan pulang... tengah dok pikir nak masak apa ketam ni. Semua hidup lagi. Nak tunggu dia mati satu hal. Camne nak buat eek. Kalau korang nak kenal ketam jantan dengan betina senang je... cuba korang tengok di bawah perut ketam... ada selaput seperti piramid...tiga segi. Betina selaputnya lebih besar dan lebar manakala jantan selaputnya lebih panjang dan runcing. Semoga ia dapat memberi panduan kepada semua.

Ok lah nanti jumpa lagi.-Abe Din

3 comments:

Blogger Pancing