"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

14 April 2015

Jig Pertama 2015

Salam kunjungan untuk semua pengunjung. Pada kali ini ambe ingin share satu jenis jig sotong yang ambe beli di Kuantan, Pahang. Apa yang menariknya jig berkenaan dilengkapi guli kecil yang dipasang di dalam badan jig. Apabila jig ditarik.. bunyi akan dihasilkan akibat daripada pelanggaran guli berkenaan. Bunyi yang dihasilkan dikatakan mampu untuk menarik perhatian sotong.

Goncangan yang menghasilkan bunyi

Untuk pengetahuan semua, jig ini dijual dengan harga RM4 bagi setiap unit. Harga yang lebih murah jika hendak dibandingkan dengan jig echo yang lain.  Kebiasaannya jig yang boleh menghasilkan bunyi sangat mahal. Harganya diantara RM30-RM50 bagi setiap unit.

Harga memang murah
 
Dua jenis sahaja warna yang dijumpai
Saiz 2.0

Setakat ini, keberkesanan jig ini masih diperingkat ujian. Paling malang ketika ambe melakukan ujian di lapangan salah seekor jig ini telah ditelan batu karang...batu belah, batu bertangkup. Tak sempat dan dapat sotong. Ketika percubaan, ambe dapat rasakan jig ini adalah jenis yang mempunyai kadar selaman yang sederhana laju. Purata berat jig tertumpu pada bahagian tengah menyebabkan kedudukannya ketika di dasar dan semasa menyelam menjadi sedikit mendatar. 

Pada post yang akan datang... ambe akan cuba paparkan keputusan ujian selaman jig ini... insyaallah. Sehingga berjumpa lagi-Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing