"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

16 April 2014

Tahniah Terengganu.

Selamat datang kepada semua pengunjung sotonglaut.blogspot.com/ Semoga korang semua sihat dan sentiasa berada di dalam rahmatNya. Pada post kali ini... ambe ingin berkongsi dengan korang tentang satu karnival Candat Sotong yang dianjurkan oleh kerajaan negeri Terengganu. Karnival ini juga dikenali sebagai Terenggani International Squid Jigging Festival 2014. Karnival berkenaan diadakan pada 11 hingga 17 April 2014. Lokasi yang menjadi pilihan mencandat pada tahun ini ialah di sekitar Pulau Chepu, Setiu, dan Pulau Kapas, Marang.

Sebenarnya karnival ini bertujuan untuk memperkenal kepada dunia kaedah jingging sotong tradisional yang diamalkan masyarakat tempatan yang lebih dikenali sebagai "mencandat Sotong". Ambe perhatikan langkah yang diambil oleh kerajaan Terengganu ini amat menarik dan bijak. Festival ini boleh juga boleh dikatakan sebagai satu langkah serampang dua mata dalam usaha memperkenalkan lagi Terengganu sebagai destinasi pelancongan yang menjadi pilihan pelancong seluruh dunia.



Kerajaan negeri dilihat mengambil peluang keemasan sempena musim sotong bermula April hingga Ogos bagi mempromosi negeri yang juga dikenali sebagai "negeri cantik, budaya menarik". Setakat mana festival ini dapat memberi pulangan pada kerajaan negeri tidak ambe ketahui tetapi langkah yang diambil oleh kerajaan negeri sangat baik dalam usaha memprosmosi negeri Terengganu. Tahniah kepada semua yang terlibat mencetus idea dan menjayakan festival sebegini. Ambe harap tahun-tahun hadapan, festival seperti ini dapat dianjurkan lagi dengan promosi yang lebih agresif dan berkesan.

 Banner Festival dipasang di merata tempat di Negeri Terengganu


Sebenarnya pada pengamatan ambe... negeri Terengganu mempunyai potensi cukup besar untuk mempromosi aktiviti mencandat sotong seperti ini. Kawasan pantainya yang luas dan menganjur dari Pahang hingga Kelantan sangat sesuai bagi penganjuran festival sotong dalam situasi yang pelbagai. Mungkin korang tidak begitu faham tentang spesies sotong yang diburu dalam setiap festival tahunan yang dianjurkan di Terengganu. Sotong yang diburu dan dipromosi setakat tahun ini ialah sotong dari spesies sotong torak. Sotong jenis ini biasanya dicandat di laut. Risikonya juga tinggi dan mencabar.

Mungkin terlepas pandang... ada satu lagi spesies sotong yang juga popular di Terengganu dan Semenanjung Malanysia tetapi tidak dipromosi secara meluas di Terengganu. Sotong yang ambe maksudkan ialah sotong mabang. Sotong ini mudah dicandat dari daratan dan tebing berbatu. Risikonya lebih rendah dan menyeronokkan. Kumpulan sasarnya lebih besar berbanding sotong torak. Peminat sotong mabang pada perkiraan ambe... mungkin lebih ramai dari peminat sotong torak... mungkin kerana kos untuk menjerat sotong jenis ini lebih murah. Sotong mabang juga boleh dijerat di sekitar unjam darat yang tidak begitu jauh ke tengah laut.

Mungkin di tahun hadapan sotong mabang akan menjadi satu lagi agenda baru kerajaan negeri. Siapa tahu..? Apapun... ambe sangat terharu dengan langkah murni yang diambil dan sungguh tidak disangka ada juga kerajaan negeri yang melihat aktiviti mencandat ini dari sudut yang berbeza dan secara tidak langsung dapat mengguntungkan rakyat dan negeri itu sendiri. Semoga festival seperti ini akan diteruskan pada tahun-tahun yang berikutnya. Hingga berjumpa lagi...Abe Din.

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing