"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

10 December 2011

Tangkap Mangsa2

Salam untuk semua yang sudi melawat blog buruk aku ni.
Kali ini aku nak sambung citer tentang cara sotong menangkap jig udang. Seperti yang aku kabo sebelum ini, pengetahuan ini serba sedikit akan bantu pencandat ketika mencandat sotong. Sume gambar kat bawah tu aku print screen dari sebuah laman youtube demi untuk bagi info kat korang sume. Kalau korang berminat, korang boleh ke laman youtube dan search perkataan-perkataan seperti 'squid',' squid jig', 'Jig' dan apa sahaja yang sesuai. 

Kebanyakkan video yang terdapat di youtube dihasilkan dari negara matahari terbit, Jepun. Ada juga yang diterbitkan di Taiwan, China dan lain-lain negara. Jepun mendahului dari segi penerbitan video-vedio berkaitan teknik mencandat menggunakan jig udang. Boleh aku katakan kat sini... bahawa aktiviti mencandat sotong di Jepun sangat maju dan cukup profesional. Tidak pelik jika aku simpulkan bahawa sukan memancing sotong adalah antara sukan yang digemari oleh rakyat Jepun. Di setengah tempat, aktiviti ini lebih popular dari aktiviti memancing ikan.

Sotong dikatakan antara haiwan invertebrata laut yang cerdik dan bijak. Ia begitu cepat beradaptasi dan bergerakbalas terhadap perubahan di persekitarannya. Disebabkan kelebihan ini, sotong cukup peka dengan kehadiran jig udang di persekitarannya. Jika jig berkenaan berjaya mengoda nafsu makan sotong, tentunya jig berkenaan akan dikejar sotong berkenaan.


Cer.. korang tengok bagaimana cara sotong mendekati jig udang. Mata yang besar digunakan sebaiknya untuk melihat jig dengan lebih berkesan berbanding ikan. Cara ia mendekati jig cukup berhati-hati. Penat juga aku memikir... nape sotong tidak menangkap jig dari arah belakang iaitu pada mata jig. Mudah sikit nak mengena.


Kedua-dua jejari primernya dilancarkan ke arah jig sambil membelit kemas. Sekali tengok, seolah-olah jig disepit seperti sepit makan orang Jepun, kihkih...Jig dalam keadaan tegak, sedikit berpusing disebabkan daya yang terhasil dari tolakan lengan sotong.

Sebenarnya jig berkenaan ditarik sangat perlahan bagi tujuan penggambaran. Jika jig ditarik dengan laju, peluang untuk mengenai mata jig adalah lebih tinggi dan jig sukar untuk berpusing disebabkan daya tarikan oleh pencandat.


Dua gambar di atas menunjukkan bagaimana sotong menarik jig secara melintang dan memeluknya menggunakan jejari primer dan skunder. Sotong berpeluang melakukan aksi berkenaan kerana jig tidak ditarik. Jika jig ditarik laju, sotong tidak mampu memeluk jig seperti gambar di atas. 

Korang mungkin dok sedar... aku dah beri sedikit tips bagi teknik TARIK-LEPAS-TARIK. Kalau korang tergolong di kalangan pencandat yang bijak serta bestari, korang mesti dah dapat memahami apa yang aku maksudkan..kihkih. Mungkin bagi sesetengah pencandat... tips ini tak berguna langsung... hampeh. Takpe... aku dok kecik ati... sekurang-kurangnya maklumat ini diperlukan oleh pencandat yang baru nak belajar. Ye ker... camana tau? Diorang tanya aku kat E-mail. Jangan dok cayer... 

Kalau ada lagi yang dok faham leh tanya.. kalau ada masa aku jawab. Jangan malu tanya, nanti sesat jalan. Aku rasa lega kerana sekurang-kurangnya aku sedang buat sesuatu untuk memajukan sukan memancing sotong kat negara kita. Bukan macam sesetengah orang tu... tahu kritik je... sumbangan takde. Ada setengah tu pula.... ilmu banyak macam gaban tapi kedekut.  Jangan perasan pulak... aku tak tujukan pada pelawat blog aku ni kerana korang sume baik-baik.

Cukup untuk kali ini... akhir kata sama-sama lah kita majukan sukan mencandat sotong.
Jumpa lagi.

4 comments:

  1. perghh..bro memang power r pasal research sotong...two thumbs up la...meji

    ReplyDelete
  2. Anonymous: Salam Meji, Takde lah... baca sikit-sikit, kongsi dgan kawan2. tu je..

    ReplyDelete
  3. wslm...bole r bukak pusat penyelidikan sotong xpon kolam mancing sotong berbayar..hehehe..meji

    ReplyDelete
  4. Anonymous: Payah nak ternak sotong... ada satu kat vietnam... sotong mudah kena sakit kulit.

    ReplyDelete

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing