PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

10 December 2011

Tangkap Mangsa

Selamat datang kepada semua otai blog dan pencandat sotong tegar.
Pada post kali ini, aku akan berceloteh tentang cara-cara sotong menghambat dan menangkap jig udang. Sebagai seorang pencandat, korang perlu tahu tabiat sotong yang satu ini. Pemahaman tabiat ini akan memudahkan korang ketika mencandat.

Cuba korang tengok gambar kat bawah ini. Banyak yang boleh diperkatakan tentang gaya makan sotong tersebut. Terutamanya dari segi cara ia memegang candat udang yang semestinya melambangkan tahap kerakusannya.

Satu jari sahaja mengena
Jika tidak berhati-hati.. sotong mudah terlepas

Korang patutnya dah tahu... tabiat makan sotong ini dipengaruhi oleh banyak faktor. Urutan gambar kat bawah tu menunjukkan sotong dalam keadaan mood makan yang sederhana. Sotong menyerang dalam keadaan berhati-hati tetapi nekad. 

Sotong dalam keadaan gelojoh selalunya akan menyerang dan membuka luas lengannya bagi tujuan menangkap dan membrek. Pada gambar di bawah, sotong datang, melancarkan tantakel utama dan terus berundur ke belakang tanpa berhenti. 

Apa pentingnya pemahaman proses ini kepada korang? Dok le penting sangat.. cuma lepas ini aku akan post artikel tentang teknik TARIK-LEPAS-TARIK. Kalau korang dok faham asas ini.. payah le aku nak citer kat korang teknik tu.



Urutan gambar menunjukkan sotong datang dari arah belakang jig udang, melancarkan tantakel primer melepasi jarum candat. Sekali tengok... tangan sotong berkenaan tidak mengenai jarum candat. Dalam erti kata lain usaha menipu sotong tidak berjaya... betul ke?



Jejari primer yang menyentuh candat, menarik candat ke jejari sekunder. Haa... ketika ini le kekudukan candat itu telah secara tidak sengaja berkeadaan selari dengan badan sotong disebabkan oleh tarikan sotong berkenaan. Daya tarikan ke belakang dan tarikan tali oleh pencandat ke arah yang bertentangan menyebabkan mata jig terkena pada jejari sotong (Dilurut secara tidak sengaja).  Pada tahap ini, peluang mendapatkan sotong sekitar 50%. Separuh lagi peluang terletak pada kemahiran korang mengendalikan sotong pada permukaan air.

Kalau korang nak tahu... sebaik sahaja candat mengenai jejari sotong, beliau akan cuba melepaskan candat berkenaan. Jika gagal ia akan melepaskan senjata utamanya iaitu dakwat hitam... itupun kalau dakwat dia ada lagi. Kalau masih gagal, ia akan memecut ke belakang. Situasi inilah yang selalu menjadi drama sinetron di kalangan pencandat. Bertahun-tahun citer benda sama kat kekawan... tak jemu-jemu.

Usaha sotong ketika melepaskan diri sangat bergantung kepada tenaga, saiz badan, kelajuan, keadaan sekeliling dan jenis sotong berkenaan. Kekuatan mesin, kelembutan pencandat dan kekuatan sotong bersilih ganti sehingga pemenang diketahui samada sotong atau pencandat.
Untuk memahami dengan lebih lanjut tabiat sotong yang menjadi topik kali ini, cer korang  review sumber dari laman youtube.

Lebih baik korang tengok video untuk memahami tabiat makan sotong. Kalau nak harap korang pergi menyelam, tengok sendiri dalam laut... tak tau bila. Aku pun takut... jerung banyak. Pakai cermin selam pun terbalik.... nak pasang gas lagi tak tahu. Pasang gas masak Petronas pun takut.. Guna je teknologi yang ada. Tak tau ..tanya. Apa lagi ha.... emmm..

Rasa cam nak tido le pulak..
Ok, tido dulu..jumpa lagi...

No comments:

Post a Comment

Blogger Pancing