"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

27 December 2011

Sotong Humbolt

Salam sayang untuk sume pelawat dan pengunjung.
Hari ni ambo nak citer tentang salah satu spesies sotong rasaksa yang terdapat di lautan. Dari sumber bacaan ambo, sotong ini lebih dikenali dengan nama glamernya Humblot. Beliau juga dikenali sebagai Jumbo, Jumbo Flying Squid, pato atau diablo rojo. pato atau diablo rojo dalam bahasa Sepanyol dikenali sebagai 'Red Devil'. Nama demikian diberikan kerana kebrutalannya menyerang nelayan dan penyelam.

Sotong jenis ini banyak dijumpai di lautan Pasifik. Hidup pada kedalaman 200 hingga 700 meter (lebih kurang 660-2300 kaki).  Spesies ini dijumpai bertaburan hingga ke perairan Alaska. Humbolt ni kalau korang nak tau..spesies karnivor iaitu pemakan daging. Selalunya dia berenang dalam kumpulan hingga mencapai 1200 ekor. Kelajuan renangannya ialah 24 kilometer/jam.


Gambar sotong Humbolt. Memang besar..

Jangka hayat Humbolt lebih kurang setahun. Ada juga yang mencapai umur hampir 2 tahun. Sotong ini juga boleh mencapai panjang 1.75 meter (5.7 kaki) dengan berat di antara 50 kilogram (100 lb). Salah satu keistimewaannya.. juga pada sotong-sotong lain ialah chromatophores yang terdapat pada kulitnya. Saintis beranggapan ciri yang terdapat pada sel kulit sotong ini merupakan salah satu cara ia berkomunikasi dengan rakan-rakan sotong yang lain.

Saintis yang menyelam bersama sotong ini membuat kesimpulan bahawa sotong ini mempunyai sifat ingin tahu yang cukup tinggi. Jika terdapat penyelam datang ke kawasannya, ia akan datang sangat dekat untuk melihat. Haiwan ini juga sangat agraseif hinggakan berani merampas dan membuka topeng muka penyelam.


Sifat ingin tahu dan ingin makannya cukup tinggi..kih

Makanan utama sotong ini ialah ikan kecil, krustasis, cephalopods dan copepods. Ada juga yang bercerita bahawa Humbolt bersaiz lebih besar mampu menyerang ikan jerung untuk dijadikan makanannya. 

Humbolt ditangkap bagi tujuan komersial oleh nelayan pada waktu malam. Dari rujukan yang diperolehi sotong ini juga mudah untuk ditangkap pada siang hari. Ia dijumpai dijual di pasar-pasar Eropah seperti di Sepanyol, Itali, Peancis dan Ireland. Ia juga ditemui di jual di Rusia, China, Asia dan Amerika.

Pemancing Humbolt menggunakan pencing jenis aksi berat. Dengan candat yang besar dan kukuh. Cer korang tengok gambar candat Humbolt kat bawah tu. Kalau setakat candat sotong mabang yang biasa digunakan oleh pemancing kita... sotong ni telan dengan joran pancing sekali...kih kih. Lagak gaya peralatan pancing yang digunakan hampir sama dengan peralatan untuk memancing ikan  tenggiri dan mersuji (rujukan ruangan sudut video) . Ada juga nelayan yang menggunakan serek untuk menangkap Humbolt bersaiz sederhana... memang hebat.


Perbandingan candat Humbolt dan sotong biasa

Ambo dah lama pasang angan-angan nak merasa tarikan candat Humbolt ni. Sekor pun jadi le... tapi bila ye? Nampak gaya, gelap gambor (dok merasa le..). Kalau ada sesape yang berpeluang ke Eropah, cuba try test mencandat sotong ni bila tiba musim dia.. lepas tu korang post gambar kat aku...kihkih. Tak dapat pergi.. dapat tengok gambar jadi le.. Nape le sotong ni tak datang ke Malaysia? kwih kwih..

Bagi korang yang ada latar belakang Biologi, aku sertakan sekali fakta pengkelasan saintifik ini untuk makluman dan rujukan korang.


Kingdom :Animalia
Phylum : Molussca
Class : Cephalopoda
Order : Terthida
Family : Ommastrephidae
Subfamily : Ommastrephinae
Genus : Dosidicus
Spesies : D. gigas

Penamaan binomal : Dosidicus gigas
Nama-nama saintifik lain : Ommastrephes gigas, Ommastrephes giganteus, Dosidicus eschrichti, Dosidicus steenstrupi.

Post yang berikutnya, ambo akan paparkan tiga lagi spesies sotong gergasi untuk bacaan dan tatapan anda di sini. Sehingga berjumpa lagi.. bye.

7 comments:

  1. menarik tu., pi lah candat kalau banyak duit., hehehehe.. :P

    ReplyDelete
  2. Nurrizzati Aisyah: 10QQQqqq
    Botak: 'Kalau'... kihkih

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. asrihamidi: Terima kasih datang ke blog buruk ambe ni.

      Delete
  4. salam encik, blog yang menarik. tp kalau background music tu tak de lg ok rasanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dustin89: Terima kasih. Bukan semua orang minat music tapi... baik juga kalau kita menghargai minat orang lain.

      Delete

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing