"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

31 December 2011

Giant Octopus


Salam sayang untuk sume pengunjung.
Pada kali ini, ambo nak sambung citer tentang sotong raksasa. Dalam seminggu dua ini, ambo cuba mencari sebanyak mungkin maklumat tentang sotong-sotong raksasa sebagai bacaan dan tatapan anda sume. 

Post kali ini adalah penutup kepada topik berkenaan sotong raksasa. Topik akhir ini berkisar tentang sotong Octopus yang juga dikenali sebagai sotong kurita, gurita dan ada juga yang memanggilnya sebagai 'sotong kereta'. Kihkih.. Biasanya kita jumpa sotong ini di laut dengan saiz lebih kurang sebesar tapak tangan je.

Paul yang menjadi mangsa kebodohan manusia

Ingat lagi sotong yang satu ketika dulu menjadi bomoh bola sepak Piala Dunia, Paul? Ambo pernah post citer tentang Paul nih... yang berkisar kepada kebodohan manusia itu sendiri yang tidak memahami tabiat sotong seperti Paul. Haa..kali ni ambo nak citer tentang mak die..Kalau mak die tau le omputih tu dok kacau anak dia... naya le korang.

Spesies sotong kurita jenis Octopus pula dikenali sebagai Enteroctopus. Habitatnya bertaburan di Hemisfera Utara dan Selatan. Spesies sotong ini berbeza-beza mengikut lokasi Hemisfera yang ditemui. Di Hemisfera Utara hanya didiami oleh spesies E. dofleini. Saiz sotong ini pula berbeza-beza mengikut spesies. Saiz E. dofleini direkodkan seberat 71 kg (156.5 lb) dengan panjang mencapai 7 meter (23kaki).

Penamaan Saintifik bagi Giant Octopus adalah seperti berikut:
Kigdom           : Animalia
Phylum          : Mollusca
Class               : Cephalopoda
Order             : Octopoda
Family            : Octopodidae
Subfamily      : Octopodinae
Genus             : Enteroctopus
Spesies           : E. membranaceus, E. megalocyathus

 Octopus terkenal sebagai sotong yang bijak

Seekor Octopus raksasa telah dijumpai di Syria sepanjang 9 meter dengan berat 2 tan. Bangkai sotong berkenaan dijumpai terdampat berdekatan Dream Chalets, dikatakan mampu mencapai berat sehingga 6 tan serta mampu hidup selama 3 hingga 5 tahun. Sotong ini juga dikatakan berupaya menyerang pelaut yang melalui kawasannya.

Spesimen Octopus di Syria

 Spesies misteri menyerupai Giant Octopus 
dengan diameter sepanjang 12 meter

 Bangkai Octopus yang ditemui terdapar 
di Pantai St. Augustine, Florida pada 1896

Dalam bulan ini ambo telah memaparkan empat jenis sotong rasaksa yang terdapat di laut. Giant Octopus adalah panamat tentang tajuk ini. Ambo harap moga-moga.. pelawat blog buruk ambo nih..akan mendapat sedikit sebanyak gambaran tentang spesies-spesies sotong yang sangat asing dan kurang diperkatakan secara terbuka di negara kita.

Sebelum terlupa, ambo nak ucapkan selamat menyambut tahun baru 2012. Moga-moga ambo dan demo-demo sume akan diberkati dan dirahmati tuhan pada Tahun yang mendatang. Jumpe lagi pada tahun hadapan... tak lama dah wehh. Terima kasih juga di atas sokongan anda sepanjang 2011. Jumpa lagi..
Abe Din

3 comments:

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing