"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

28 August 2011

Memilih Sasaran

Selamat berpuasa kepada semua pengunjung beragama Islam. Pada kali ini, nak cerita sikit cara-cara memilih arah melontar jig udang. Sebelum lontaran dibuat ada beberapa faktor yang perlu diambil kira iaitu tahap kejernihan air, tahap ketenangan air dan kewujudan struktur di bahagian tepi serta tengah.

Keupayaan anda membaca faktor-faktor ini akan akan membuatkan anda sentiasa mendapat sotong yang diidamkan dengan kata lain... ia akan menjelouskan rakan-rakan candat anda yang lain.

Lokasi mencandat mabang

Gambar di atas menunjukkan kawasan batuan yang licin dan bahaya bagi mereka yang sudah biasa... kacang je.. itupun jatuh juga dua tiga kali. Pastikan anda menggunakan kasut anti-gelincir apabila meniti batuan seperti ini.

Arah lotaran jig udang

Gambar di atas menunjukkan kawasan air yang agak tenang dan jernih. Kawasan air yang tenang selalunya menjadi lapangan sotong-sotong bersaiz mega memburu mangsa dengan syarat kawasan itu tidak terlalu jernih atau terang. Oleh itu aktiviti mencandat di kawasan ini sangat sesuai dijalankan pada waktu malam kerana walaupun airnya jernih... suasana malam yang sedikit suram dan gelap akan menarik kedatangan sotong. Cahaya bulan tidak menakutkan sotong... cuma jangan main lampu suluh sudah le... kesian kawan-kawan lain. Lampu yang tidak statik akan menakutkan sotong mabang. Ada faham....

Arah lontaran jig 2

Jika anda mencandat di kawasan berbatu jangan terlalu cepat menaikkan candat kerana kadang-kadang sotong akan menyambar candat ketika candat menghampiri kawasan tepi batu. Ada juga sotong-sotong yang mengejar candat dari kawasan laut terbuka kemudian berhenti memburu candat sebaik sahaja candat melalui kawasan struktur berbatu. Sotong berkenaan akan berada berhampiran batu berkenaan dan akan menyambar jig apabila jig melalui lagi kawasan berkenaan. Perangai sotong ni lebih kurang macam perangai ikan haruan.

Apabila air bergerak pasang, jig sesuai dilontar menghala ke kawasan daratan manakala ketika air menyonsong surut lebih sesuai jig dibaling menghala ke arah laut. Keadaan ini akan memudahkan pencandat menarik dan menggayakan jig mereka. Tindakan yang berlawan akan memudahkan jig terbelit pada tali utama. Kalau guna tali benang... nasib korang le..


Arah lontaran jig 3

Bagi kawasan di atas... airnya sedikit bergelora. Balingan yang lebih sesuai adalah berdekatan atau selari dengan kawasan batuan. Selalunya sotong suka berlindung di kawasan yang berstruktur. Jika jig anda dari jenis yang berat... peluang tersangkut adalah tinggi. Dinasihatkan jig anda tidak ditarik melalui atas struktur batuan tetapi ditarik melalui tepian struktur batuan.

PETUA DAN TIPS 

1-Pada ketika air keruh sotong kerapkali berada di permukaan dan dipertengahan air. Sotong juga lebih suka merayau dalam wilayahnya yang lebih jauh.

2-Ketika air keruh sudut dan jarak perlihatan adalah terhad. Apabila musuh sukar dilihat... sotong lebih berani keluar ke tempat terbuka. Pada ketika ini, penggunaan jig cahaya adalah sangat efektif.

3-Ketika keadaan air jernih, sotong sedikit berhati-hati. Walaupun begitu pancingan pada waktu malam tidak akan menakutkan sotong.

4-Jika anda melihat anak ikan bermain pada malam hari, baling jig anda ke tengah-tengah kawanan tersebut... kalau ada rezeki, sotong besar adalah habuan anda. Anda perlu tahu tarian jig anda lebih menarik dari tarian ikan yang lebih liar dan laju berenang.

5-Struktur seperti batuan atau unjam adalah port perlindungan sotong. Jika anda mempunyai jig ringan, tarik jig melalui port berkenaan. Jika jig anda berat, tarik jig melalui struktur berkenaan dari kawasan tepi.

6-Ramai pencandat menarik jig dengan cepat dengan hasil yang kurang. Pencandat yang cekap akan menarik jig dengan sangat perlahan seolah-olah jig ditarik di dasar laut atau pasir. Untuk pengetahuan anda, sotong paling banyak berada di kawasan paling bawah dan peratusan untuk mendapatkannya dengan cara ini cukup tinggi.

Ok... jumpe lagi..bye
Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing