"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

08 August 2015

Siput Buluh Bersos Tomato

Salam kunjungan untuk semua. Pada post kali ini...ambe ingin berkongsi satu resipi bagi memasak sejenis siput yang dikenali sebagai siput buluh. Siput ini ambe beli di pasar ikan Dungun. Ambe terjumpa siput ini secara tidak sengaja semasa memilih ikan yang dijual di pasar berkenaan. Sebenarnya, ambe sudah mengenali siput ini semasa ambe belajar di  Sarawak. Ambe pernah mengikut keluarga angkat di Kuching mencari siput ini untuk dijadikan hidangan. Siput ini mudah ditemui di dalam pasir berlumpur ketika air mula surut. Alat yang digunakan untuk menangkap siput ini hanyalah lidi dan kapur. 

Sebaik sahaja kita menjumpai lubang siput.... cucuk lidi yang dicelup dengan kapur dihujungnya betul-betul ke dalam lubang yang disyaki terdapatkan siput ini. Jika ada siput di lubang berkenaan, ia akan melonjak keluar kerana mabuk kapur. Kutip dan simpan di dalam bekas yang dibawa. Siput ini perlu disimpan di dalam bekas yang mengandungi air laut untuk tempoh sehari dua bagi mengeluarkan segala kotoran di dalam badannya sebelum ia benar-benar boleh dimasak dan dimakan.



Siput Buluh Bersos Tomato


Siput buluh ini juga dikenali oleh penduduk tempatan Sarawak sebagai ambal. Di Semanjung ia dikenali dengan nama siput buluh atau siput pahat. Siput yang telah dikuarantin perlu dibersih dan dibelah perutnya terlebih dahulu sebelum dimasak. Ini bertujuan untuk membuang kotoran dan pasir yang masih berada di dalam badan siput berkenaan.


Siput Buluh yang Belum Dimasak


Untuk memasak siput ini, korang perlu bersihkan siput berkenaan dan rebus dalam tempoh 5 hingga 10 minit. Sediakan bahan penumis seperti bawang merah, bawang putih dan, halia. Semua bahan berkenaan boleh dikisar atau dimayang halus.


Rebus Sibut Buluh Sekitar 5 hingga 10 minit


Panaskan minyak masak, tumis bahan-bahan penumis tadi. Apabila minyak pecah dan tumisan berbau, masukkan sos tomato. Jika anda suka pedas boleh juga menambah cili boh atau cili padi. Masukkan serai yang telah ditumbuk di bahagian pangkalnya. Masukkan siput yang sudah direbus bersama-sama kulitnya. Apabila masakan mula mendidih, masukkan bawang besar yang dipotong secara membulat. Selepas ianya masak, bolehlah diangkat dan dihidangkan bersama nasi putih. Jangan lupa letak sedikit garam atau gula sebagai perasa.


Selepas Sos Masak, Letak 
Siput Buluh yang Sudah Direbus

Ambe berharap anda mencuba resipi ini. Bagi mendapatkan hasil yang lebih baik... jangan takut untuk membuat sedikit pengubahsuaian agar menepati citarasa anda sekeluarga. Sehingga berjumpa lagi-Abe Din.

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing