"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

21 August 2015

Gatal Tangan Di Kuantan

Salam kunjungan untuk semua pelawat. Baru-baru ini dapat berita dari Kuantan... satu trip gewang sotong di Pelabuhan Kuantan. Wakil kat sana Zul dah mula ketar tangan... lama tak dapat sotong katanya. Ambe di Kemaman pun nak ikut tetapi tugas tertentu menghalang hasrat berkenaan. Zul bersama Suhaimi masuk ke lokasi kegemaran mereka di Pelabuhan Kuantan pada sebelah pagi.


Jejaka Hensem Orang Dungun


Sotong Tunggal Si Hitam Manis


Hasil pada hari berkenaan hanya dua ekor sotong saiz sederhana dan seekor anak gerpoh saiz sedap makan. Kemungkinan faktor suhu air menjejaskan tangkapan trip kali ini. Sempat juga ambe minta Zul untuk send gambar lokasi pelabuhan bagi tatapan mereka yang belum pernah sampai ke situ. Sebenarnya ambe pun belum pernah sampai. Bila agaknya...? Mengikut Zul... tidak lama lagi kawasan ini akan ditutup dan orang awam tidak dibenarkan masuk. Susah pulak orang tempatan nak cari rezeki kat sana... nampaknya kena cari alternatif baru.


Suhaimi beralih ke popping apabila sotong menyepi
Dapat juga anak gerpoh  sekor


Kawasan yang cukup berpotensi


Kawasan Rezeki yang semakin Berduka

Baru-baru ini isu pencemaran bauksit mula diperkatakan. Ambe cukup bimbang jika bahan berkenaan masuk ke sistem perairan pantai... sotong akan lari ke tengah laut. Pendapatan nelayan pantai tentu akan terjejas teruk. Harap-haraplah isu ini dapat ditanggani segera oleh pihak berwajib. Jangan disebabkan keuntungan... alam sekitar diabaikan.


Menunggu masa untuk ditutup

Jika ada masa terluang... ingin rasanya ambe berkunjung, untuk mencuba sendiri kekuatan dan keganasan sotong di kawasan ini.. menurut Zul, sotong di sini memang ganas-ganas. Melihat gambar lokasi yang dikirim... memang boleh dipercayai. Tunggulah akan tiba masa itu... harap-harap sebelum kawasan ini ditutup, dapatlah ambe mencuba sekurang-kurangnya sekali beraksi di Kuantan. Hingga berjumpa lagi-Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing