"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

11 August 2015

Masak Lemak Telur Sotong

Salam kunjungan untuk semua. Pada post kali ini... ambe nak berkongsi satu resipi yang menggunakan telur sotong sebagai bahan utama. Untuk pengetahuan korang, telur sotong banyak dijual di pasar-pasar tani. Telur sotong dibekukan dengan berat setengah dan sekilogram bagi setiap bungkus. Harga kalau tak silap ambe dalam RM26 sekilo.

Pada kali ini, ambe nak cerita cara-cara masuk telur sotong ala masakan orang negeri sembilan... masak lemak cili padi. Bahan-bahan yang perlu korang sediakan ialah 200 gram telur sotong, bawang merah, bawang putih, serai, halia, kunyit, cili padi, santan dan garam


Masak Lemak Telur Sotong


Telur sotong yang berwarna putih bersih


Bahan tumis yang digunakan dalam masakan ini


Caranya mudah sahaja, Kisar semua bahan tumis menggunakan mesin pengisar. Tumis semua bahan dengan sedikit minyak. Apabila minyak dah pecah, masukkan telur dan santan sedikit-demi sedikit. Biarkan campuran menjadi pekat dan kemudian tambah sedikit garam sebagai perasa. Jangan lupa masukan juga serai yang telah diketuk pada pangkalnya menggunakan lesung batu.


Kisar bahan tumis sehingga hancur 
menggunakan mesin pengisar


Pastikan api tidak terlalu kuat untuk 
mengelakkan kuah melimpah keluar


Sebaik sahaja masakan mendidih dan sedikit pekat, bolehlah diangkat dan dihidangkan. Resipi ini memang ringkas. Kalau nak tahu sedap atau tidak... korang kena cuba buat sendiri. Sehingga berjumpa lagi. Selamat mencuba-Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing