PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

31 May 2014

Misi Menyelamat

Salam kunjungan untuk semua pengunjung. Pada kali ini ambe nak berkongsi dengan korang semua mengenai satu spesies yang sedang dilanda kepupusan iaitu penyu. Baru-baru ini, ambe bersama kumpulan hardcore sotong sempat mencandat sotong. Payah juga nak bercerita... takut orang kata kita mengancam spesies penyu pula. Ntah macamana tertangkap seekor penyu... mengikut nelayan tempatan, ia dari spesies penyu lipas. Penyu ni sangat cantik, sihat dan segar bugar. Corak badan penyu ni memang sangat menarik.. yang peliknya, kenapa dalam ramai-ramai tu... dia suka kat ambe sorang je...

Tetamu tidak diundang

Nak dipendekkan cerita, seorang daripada kami memegang penyu tu... tengok kot ada cedera atau sakit. Lepas kami berpuas hati memang penyu tu cukup sihat maka kami tanpa berfikir panjang terus memberi salam perpisahan kepada penyu tu. Penyu itu dilepaskan ke habitatnya semula. Tengok keadaan penyu tu... macam tak sabar-sabar dah nak masuk dalam laut. Sebaik sahaja dilepaskan, tetamu berkenaan berenang dengan sangat cepat ke dasar laut. Dah le tak ucap terima kasih... kipas kakinya sempat memercikkan air laut ke muka ambe.

Kesian dia... nampak macam meminta simpati

Walaupun apapun, ambe seronok tengok penyu tu berenang dan 15 minit kemudian penyu yang sama timbul lagi lebih kurang 8 meter dari bot. mungkin nak ucap terima kasih dan selamat tinggal. Lepas tu... terus hilang dalam laut. Ambe nak nasihatkan kepada semua pencandat dan pemancing... selamatkan lah spesies ini sedaya anda. Jika tidak kita, siapa lagi...? Jaring-jaring yang dipasang di laut banyak meragut nyawa penyu ini. Jika kita tiada rasa tanggungjawab... mungkin suatu hari nanti penyu akan pupus di perairan kita.

Operasi menyelamat serta merta

Harap berjumpa lagi di ruangan maya ini di masa mendatang. Selamat mencandat dan memancing... jaga diri dan utamakan keselamatan ketika beraktiviti. Jumpa lagi-Abe Din

3 comments:

  1. area pantai cherating smpai pelabuhan ktn mmg byk penyu lipas ni, sbb dekat dgn pusat santuary penyu di cherating sane tepi club med uhuuhu
    Mohd Zulkifly b. Mohd Jalil

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib baik bukan penyu belimbing... kihkih. Kalau tak, karam bot.

      Delete
    2. xleh nk byg laa cmner lau penyu belimbing baham candat wahahahahahahahahaa

      Delete

Blogger Pancing