"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

14 May 2014

Celup Tepung Lagi

Selamat datang kepada semua pengunjung. Post kali ini ambe nak berkongsi sedikit cara-cara memasak sotong celup tepung ala orang kampung. Resipi ni simple je... semua ramuan adalah rekaan sendiri... hehe.. rasa dia boleh tahan juga.

Sotong Celup Tepung Orang Malas...

Untuk membuat resipi ini, pertama sekali korang kena pergi beli sotong spesies sotong mabang. Sekarang ni harga sotong mabang dah makin mahal. Lebih kurang RM20 sekilo. Kalau korang terer mencandat lagi bagus... jimat belanja. Bila dah ada sotong, korang kena bersihkan. Buang kulit, keluarkan mata, potong ikut kesukaan korang dan bersihkan dengan air. Jangan buang tulang plastik sotong kerana ia akan mengurangkan sotong membengkok setelah sotong digoreng.

Sotong yang sudah dipotong dan dibersihkan

Untuk menyediakan tepung menggoreng, korang sediakan tepung gandum, sedikit kapur makan, garam, serbuk lada hitam dan sedikit serbuk cili jika korang suka pedas. Campur semua bahan ke dalam bekas yang bersih dan tambahkan air. Gaul bahan campuran. Biar campuran sedikit pekat.
 
Bahan ramuan utama resipi
 
Gaul sotong dalam bekas yang mengandungi adunan tepung tadi. Panaskan minyak dan korang boleh mula menggoreng sehingga sotong menjadi sedikit kekuningan. Pastikan api tidak terlalu besar kerana ia akan menyebabkan sotong menjadi hangit dan tidak menarik.
 
Proses menggoreng- kuat meletup boh!

Angkat sotong yang sudah masak dan boleh dimakan bersama nasi atau dicicah dengan sos pilihan korang. Untuk lebih sedap... makan semasa panas. Masakan yang telah sejuk mampu menurunkan tahap kelazatan sotong berkenaan. Korang boleh cuba... resipi yang dicipta secara mengejut ni. Kalau korang nak lebih sedap... cuba modified, tambah apa yang patut. Mana tau masakan korang akan lebih sedap dan lazat serta disukai ramai.  Selamat mencuba. Jumpa lagi-Abe Din 

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing