"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

20 February 2014

Kreativiti tulen

Salam sejahtera kepada semua pengunjung. Selamat datang semua. Pada kali ini ambe ingin berkongsi sedikit pengalaman ketika berkunjung di sebuah penempatan nelayan di Kemaman. Sedang meronda-ronda meniki kereta sepasang mata ambe terpandang satu hasil seni yang bagi ambe cukup menarik. Ambe undur kereta dan pergi lebih dekat untuk merakam hasil berkenaan. Hasil seni yang merupakan sebuah lukisan itu dilukis pada kerusi atau bangku.

Dalam fikiran ambe bermain-main pelbagai persoalan. Siapa yang lukis? Apa yang mahu disampaikan? Berapa umur pelukis? Pening kepala ambe... bagi ambe, lukisan itu mesti menjadi kebanggaan kepada pelukis dan komuniti di situ sehingga ianya dipamirkan di tepi jalan.
 
 

Gambar yang bermotifkan hidupan laut.
Ada gambar sotong... hehe...
 
Lukisan dilukis berlatar belakang warna biru dengan tema hidupan laut. Lukisan nampak sedikit kaku tetapi pelukis nampaknya cuma menonjolkan ton dan kesan cahaya pada lukisannya. Maaf le banyak-banyak... ambe bukan pelukis dan bukan pengkritik bertauliah.
 
Ape yang ambe boleh simpulkan kat sini... hasil seni tidak semestinya cantik tetapi hasil seni sepatutnya lahir dari hati yang ikhlas dan suci. Bagi ambe seni sebegini mampu menggambarkan seni budaya masyarakat setempat... Mesejnya juga ringkas dan mudah difahami.
 
Suka juga tengok. Ada gambar sotong lagi. Tahniah kepada pelukis kerana berjaya menjentik hati embe yang tak pandai melukis ni. Jumpa lagi.

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing