PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

07 June 2012

Kenali Obor-obor

Salam untuk semua pengunjung dan pelawat Blog Sotonglaut. Pada post kali ini..ambe akan berkongsi satu penemuan baru dan obor-obor, yang juga dikenali sebagai ampai-ampai. 

Baru-baru ini...ambe sempat berkunjung ke Laut Cina Selatan untuk memancing dan memukat ikan. Semasa menarik pukat ada beberapa objek misteri terlekat pada pukat... ambe terus tanya pada Juragan bot...benda ape? kerkejut dan bertuah ambe apabila diberitahu bahawa benda tu (gambar bawah) merupakan telur sotong mabang.

Telur Sotong Mabang Yang Ditinggal Ibunya

Menurut Juragan, sotong mabang akan meninggalkan telurnya pada pukat-pukat, batu karang, unjam dan tali-tali sauh. Telurnya dibiarkan menetas dengan sendiri. Apabila ambe labuhkan candat...tiada pula tarikan dari sotong. Mungkin ibunya sudah meninggalkan kawasan ia bertelur dan menghala ke pantai untuk mencari makanan.


Obor-obor Merah

Terdapat banyak obor-obor atau ampai-ampai yang terlekat pada pukat. Obor-obor jenis ni kalau kena kat tangan atau badan..akan rasa pedih macam kena cili padi. Ambe beberapa kali terkena ekor (kawasan bisa) semasa menarik pukat...memang pedih tangan. Kalau kena mata...ishh tak boleh nak bayangkan. Heran sungguh aku...Juragan bot pegang dengan tangan jer... Dia kata kawasan ekor paling bisa...bahagian kepala tidak mempunyai bisa. Juragan sempat juga bagi petua untuk menghilangkan bisa obor-obor ialah dengan menyapu cuka makan.


Obor-obor putih

Obor-obor putih pula mempunyai bentuk badan yang lebih padat dan berisi. Ekornya pendek dan berbentuk bunga. Sekali tengok macam kobis jer... menurut Juragan, obor-obor ini tidak bahaya kerana ia tidak menghasilkan bisa.

Ada satu lagi spesies yang sempat ambe tengok... iaitu obor-obor yang berwarna biru. Obor-obor jenis ini paling bisa. Saiznya agak kecil dan bergerak dengan laju. Ambe tak sempat nak rakam kerana bilangannya tidak banyak dan disebabkan saiznya yang kecil, ia tidak tersangkaut pada pukat.

Kalau korang suka mandi-manda di pantai...jaga-jaga sikit dengan spesies ni. Kalau kena kat badan, percutian anda terus jadi tak best. Kena air laut, rasa pedih. Nak makan KFC pun jadi  tak lalu. Itu le sedikit info yang ambe boleh share dengan korang. Moga-moga percutian korang tidak diganggu dengan spesies-spesies aneh ni. Satu lagi korang kena tahu...emm, sekarang ni musim obor-obor. Berhati-hati sikit.
Jumpa lagi...Bye.

No comments:

Post a Comment

Blogger Pancing