PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

07 June 2012

Kembara Damai

Salam untuk semua pengunjung. Bertemu lagi kita di laman Sotonglaut. Pada post kali ini ambe akan paparkan beberapa lokasi indah yang terdapat di negeri Terengganu. Lokasi-lokasi yang ambe tayang kat sini adalah antara beberapa lokasi yang berpotensi untuk aktiviti mencandat sotong.
 
Ada antara lokasi ini yang kerap ambe kunjungi bersama rakan-rakan untuk mencandat sotong di waktu malam. Mungkin anda juga pernah berkunjung ke sana..

Lokasi Terpencil Di Daerah Kemaman

Lokasi di atas merupakan satu lokasi yang agak terpencil dan rahsia. Bukan semua pemancing dan pencandat boleh berkunjung ke sana kerana kawasan ini dikawal dengan ketat. Jika anda sampai ke sana pun... cabarannya cukup banyak. Jalan untuk sampai ke lokasi agak jauh dan terpaksa melalui jalan darat yang semak samun.

Ambe dah beberapa kali sampai ke sana untuk memancing. Ikannya besar-besar belaka dan ganas. Letak umpan sekejap je... terus makan. Selalunya ikan yang diperolehi adalah ikan laut dalam gred A. Ikan-ikan ini jarang diperolehi di kawasan pantai biasa. Keadaan ini terjadi kerana kawasan pantainya menganjur ke tebing laut yang sangat dalam. 

Waktu pagi... anda boleh melihat deretan sotong mabang bermain arus laut dengan airnya yang cukup jernih. Kawasan jarang diusik...macam tu le.. banyak spesies sotong dan ikan bermain.



Pulau Kapas yang Dirakam Dari Sebuah Resort di Marang

Dua gambar di atas diambil dari pantai Angulia Resort di Marang. Berada di pantainya, seakan-akan anda berada di sebuah pulau walaupun kita sebenarnya berada di tanah besar. Kawasan pesisir Daerah Marang ini terkenal dengan kawasan mencandat sotong torak. Jika anda berkesempatan melalui kawasan ini di waktu malam pada musim sotong, anda boleh lihat lampu-lampu bot candat berderetan di tengah laut. Nampak macam ada pesta pula kat tengah laut.


Kalau anda berkesempatan lebih baik pergi terus ke pulau. Kat sana best lagi... boleh mencandat dan memancing puas-puas. Kawasan ini juga sesuai sebagai lokasi percutian bersama keluarga.


 
Keindahan Kawasan pantai di Kemasik

Lokasi seterusnya terletak di kawasan perkelahan di Kemasik. Jika anda pernah perkunjung ke Mesra Mall, Kemasik...singgah-singgah le kat sini. Waktu petang dan hari cuti memang ramai orang kat sini... ntah apa diorang buat kat sini.. masa ambe datang..tengok diorang duk saje...mandi-mandi, lepak jer. Satu yang pasti kawasan ni memang cantik.

Tidak susah untuk ke lokasi ini...terletak di tepi jalan Kuala Terengganu-Kuantan berdekatan dengan Kemasik dalam Daerah Kemaman. Kalau nak datang sini (untuk orang luar je), sampai kat Kemasik...tanya orang...mesti jumpa. kihkih... Penat-penat korang memandu... ada baiknya korang berhenti rehat kat sini.


Memang banyak tempat menarik di Terengganu.. ambe mule sampai sini sangat tertarik dengan keindahan dan kedamaiannya. Banyak lagi kawasan yang berpotensi sebagai kawasan tarikan pelancongan yang boleh dimajukan di sini. Sambil jalan-jalan..nikmatilah keindahan alam ini walau di mana jua anda berada. Penuh dengan rasa syukur kerana kita semua telah diberi peluang untuk melihat tanda-tanda yang membenarkan kewujudan dan keagungan Penciptanya.
Abe Din

No comments:

Post a Comment

Blogger Pancing