PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

08 June 2012

Kenali Belangkas

Salam pertemuan kepada semua pengunjung dan pelawat Blog Sotonglaut. Post kali ini, aku akan kenalkan pada korang satu spesies yang begitu istimewa iaitu belangkas. Dikenali dengan nama saintifik Limulus polyphemus. 

Belangkas banyak ditangkap di kawasan pesisir pantai dan kuala sungai berair payau. Belangkas mudah dijumpai ketika air pasang. Air laut yang bersih dan jernih sangat disukai oleh belangkas. Bentuk badannya sedikit aneh dan mempunyai duri seakan-akan pedang yang panjang. Ia juga berfungsi sebagai ekor belangkas. Apa yang aku perhatikan, haiwan ini menggunakan ekornya untuk bergerak dan membantunya jika ia terbalik. Kemungkinan juga ekornya sebagai salah satu mekanisme pertahanan bagi sang belangkas.

Orang melayu dah lama tahu tentang spesies ini...istilah "macam belangkas" merujuk kepada dua individu yang sentiasa bersama dan tidak boleh berenggang. Sebab itu lah jika korang jumpa spesies pelik ni...mesti ada dua ekor. Jika bernasib baik korang akan jumpa berpasang-pasang. Belangkas selalunya akan melekat di antara satu sama lain. Belangkas di bahagian bawah selalunya betina adalah lebih besar. Belangkas betina akan membawa belangkas jantan yang lebih kecil di atas belakangnya.... macam perangai katak.


 Belangkas Yang Unik

Belangkas boleh mencapai saiz 51 cm (20 inci). Bahagian badannya yang putus atau tercabut akan tumbuh semula macam ketam. Darah belangkas berwarna biru dikatakan berharga sehingga RM17500 (USD5000) bagi seliter. Darah belangkas yang mempunyai nilai perubatan yang tinggi ini sedikit sebanyak dapat membantu nelayan meningkatkan lagi hasil pendapatan mereka.

Belangkas tidak menggigit tetapi ekornya agak bahaya. Jika terjatuh mudah untuk tertusuk ekor belangkas kerana belangkas yang berada di atas darat sentiasa menggerak-gerakkan ekornya ke atas. Jika korang nak dapat lebih info tentang belangkas korang boleh study kat laman ni http://ms.wikipedia.org/wiki/Belangkas.

Di sini, aku sertakan sekali pengkelasan saintifik bagi rujukan korang:

Belangkas Yang Aku Tangkap Minggu Lepas

Gambar kat atas tu adalah satu dari enam ekor belangkas yang aku tangkap. Belangkas boleh dimakan oleh manusia.. post akan datang aku akan ajar korang cara nak menyiang dan memasak belangkas. Kalau korang jumpa belangkas kat pantai, ambil belangkas yang paling besar dan selalunya betina kerana ia banyak isi dan kadang-kadang ada telur yang sedap. Lepaskan belangkas jantan kerana badannya kecil, kurus dan kurang isi. 

Jangan tangkap berlebihan terutamanya belangkas betina yang ada telur. Ambil yang perlu sahaja. Lepas semula adalah lebih baik untuk kemandirian belangkas. Kalau semua orang tangkap...habis le belangkas yang terkenal dengan nilai perubatannya yang cukup tinggi. Belangkas yang bertelur boleh dilihat di bahagian bawah kepalanya, kawasan tengah kiri dan kanan. Kawasan berkenaan sedikit lembut. Nelayan yang mahir boleh mengetahui belangkas yang bertelur dengan melihat dan memicit bahagian berkenaan.

Sekian untuk kali ini. Jangan lupa ikut post aku yang berikutnya... aku akan bagi tips cara nak memasak belangkas. Jumpa lagi...

2 comments:

  1. salam,

    nak komen sikit, Limulus polyphemus merupakan belangkas yang hanya terdapat di pantai timur Amerika Syarikat, spesies yang terdapat di negara kita ialah Tachpleus gigas dan 2 spesies lain, yang juga terdapat di negara asia tenggara dan india

    ReplyDelete

Blogger Pancing