"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

19 July 2011

Tinjauan Lokasi 3

Salam untuk semua pelawat yang sudi datang atau yang tersesat ke sini. Kali ini nak cerita tentang lokasi baru mencandat sotong mabang. Sebelum ini Abe Din sudah terdengar tentang lokasi ini, cuma belum berkesempatan untuk membuat lawatan.

Baru-baru ini, Abe Din bersama seorang rakan berpeluang mencuba nasib di lokasi baru ini. Terletak bersempadan dengan Kerteh dan Paka. Lokasi berkenaan terletak berdekatan dengan Stesen Janakuasa TNB Sultan Ismail, Paka. Kami dimaklumkan bahawa terdapat dua laluan ke lokasi ini iaitu melalui TNB atau melalui kandang kuda di pantai Paka.

Pelabuhan Kerteh


Pelabuhan Kerteh dari lokasi mencandat


Mula tiba... tak pandai lagi... casting dari pantai je.


Beberapa pencandat sedang mencari sotong mabang


Teknik mengharung air.. paras pinggang

Sewaktu mula tiba, kami tidak begitu tahu teknik pancingan di sini. Kehadiran beberapa pencandat yang biasa ke sini memberi peluang kami bertanya dan belajar cara mencandat yang biasa diamalkan di sini. Menjelang senja terdapat lebih kurang 10 hingga 15 orang pencandat berkumpul sambil mencuba nasib di sini.

Mula masuk dalam air... macam-macam bermain dalam kepala... mungkin fikiran kami sama je... ish... JERUNG. Kalau datang... habis... tak sempat lari. Hingga tempoh tamat.. tiada perkara yang tidak diingini berlaku. Hasil kami berdua lebih kurang 10 ekor mabang termasuk yang terlepas. Best candat kat sini... sotong sini besar-besar dan ganas... kata seorang rakan baru.

Selepas trip pertama, dua lagi trip telah diadakan. Kalau ada masa nanti Abe Din post gambar. Susah sikit nak ambil gambar kat sini.. nak pegang pancing lagi, beg lagi, plastik lagi,... Hush.. kalau jatuh dalam air...demam seminggu. Bukan jatuh orang... telefon merangkap kamera kesayangan le...

Jumpa lagi..
Abe Din

1 comment:

  1. alahai bestnyerrr,dulu kawe prnah gewang sotong ,skrg ni kurang aktif,maklumlh duk jauh dr kg halaman...

    ReplyDelete

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing