"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

24 July 2011

Sentuhan awal

Selamat datang kepada semua pelawat dan pencandat sotong. Kali ini, Abe Din akan menerangkan dengan ringkas tindakan yang perlu dilakukan sebaik sahaja jig anda ditarik oleh sotong.

Semasa mencandat sotong mabang terutamanya, anda perlu peka terhadap sebarang tindakbalas yang terhasil kesan daripada tarikan dari dalam air. Sebagai pencandat anda mesti boleh membezakan antara tarikan sotong dan spesies bukan sotong. Pencandat yang mahir bukan sahaja boleh membezakan tarikan spesies-spesies dalam air tetapi juga dapat menganggar berat dan saiz sotong yang menarik jig.

Sotong memang terkenal dengan sifat "bekeng" atau dikenali juga sebagai "garang". Sifat ini menyebabkan sotong cukup cepat memberi respon terhadap jig yang melalui kawasannya. Jika tiba time sotong makan, pencandat tentunya tidak akan duduk diam kerana melayan sapaan si lembut ini.

Jika sotong bersaiz kecil, beberapa henjutan pendek dan berulang-ulang akan dirasakan dihujung joran anda. Jika sotong yang mengena bersaiz besar, anda akan rasanya seakan jig anda tersangkut pada karang atau batu. Kita hanya mengetahui ia adalah perbuatan sotong apabila jig ditarik dan joran dibenam dengan kuat. Jika saiz yang lebih besar, tali daripada gelendong kekili akan ditarik keluar dengan laju.

Pada ketika ini, kemahiran pemancing akan menentukan kejayaan menawan sotong berkenaan. Cara yang paling simple ialah dengan mengangkat joran secara meninggi dan dibiarkan statik atau dalam keadaaan bertahan. Pastikan juga tegangan kekili dilaraskan dengan betul. Tidak terlalu ketat atau terlalu longgar. Sebaik sahaja tarikan sotong lemah atau berhenti, karau tali pancing perlahan-lahan dan bertahan jika tarikan masih berlaku.

Jangan bimbang kerana sotong amat jarang membawa jig anda ke kawasan struktur kecuali jika anda memancing di unjam. Dalam tempoh yang singkat, sotong yang menarik pancing anda akan naik ke permukaan air dan ia akan menarik tali pancing secara lurus ke hadapan. Ketika ini sotong akan kerap menyembur air dari permukaan laut. Perlu diingat semakin kuat sotong menarik jig anda, maka semakin dalam lah mata kail jig tertancap pada tantakel sotong berkenaan.

Biarkan sotong menarik tali pancing anda sehingga ia benar-benar letih. Proses ini akan  memudahkan anda untuk mendaratkan sotong ke tebing. Gunakan peralatan yang sesuai untuk mengangkat sotong jika saiz sotong yang mengenai pancing anda cukup besar.

Hingga berjumpa lagi. Salam hormat.
Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing