"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

30 July 2011

Fizikal Mabang

Salam untuk semua pelawat. Terlalu sibuk dengan tugas harian hinggakan blog pun lupa nak update. Kali ini, Abe Din hendak membawa pembaca untuk mengenali serba sedikit tentang fizikal sotong mabang yang ditangkap iaitu dari segi warna dan bentuk. Bentuk dan warna sotong sangat berkait rapat dengan persekitaran habitatnya.

Sotong mabang boleh berada di lokasi yang sama dalam tempoh yang lama. Kebiasaannya sotong-sotong bersaiz kecil jarang berpindah jauh. Sotong yang bersaiz lebih besar pula kerap berpindah-randah mengikut air pasang surut.



Gambar-gambar di atas menunjukkan bahawa sotong berkenaan ditangkap pada lokasi  yang mempunyai kelajuan air laut yang sederhana. Warna yang terang, putih dan merah menunjukkan sotong berkenaan adalah dari jenis yang berpindah mengikut air pasang surut.



Sotong di atas pula adalah sotong yang banyak menghabiskan masa di sesuatu lokasi yang tetap dan wilayahnya tidak begitu luas. Warna yang hitam menggambarkan bahawa sotong ini berada di kawasan batuan hinggakan warna tubuhnya seakan-akan warna batuan bagi tujuan penyamaran.

Ada tiga bentuk sotong mabang yang biasa ditangkap. Bentuk ini dikaitkan dengan kelajuan arus laut. Sotong mabang yang mempunyai badan yang panjang dan larus ditangkap di kawasan arus laut yang laju dan bergelora. Saiz, panjang dan kelebaran yang sederhana menunjukkan lokasi air yang sederhana kuat manakala sotong mabang yang ditangkap di kawasan berarus tenang lebih gemuk, pendek dan lebar saiz badannya.

Hingga berjumpa lagi..
Abe Din


No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing