"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

25 September 2010

Trip Selepas Raya 1

Salam untuk semua pengunjung setia. Rasanya masih belum terlambat untuk Abe Din mengucapkan selamat Hari Raya Aidil Fitri maaf zahir dan batin.

Lama sungguh rasanya tidak menulis. Walaupun Abe Din tidak mengirim sebarang post, bukan bermakna aktiviti mengilat sotong telah berhenti. Sebenarnya aktiviti mengilat sotong masih berjalan seperti biasa, cuma tiada kesempatan untuk menulis di blog. Terima kasih kepada semua pengunjung setia yang sudi menyampaikan salam dan ucapan hari raya. Semoga anda semua sentiasa mendapat rahmat dari yang Maha Kuasa.

Semenjak pulang dari bercuti di kampung, Abe Din telah beberapa kali melakukan trip mengilat sotong di kawasan batuan pesisir pantai. Hasil setakat ini sangat memuaskan. Ketika post ini ditulis, keadaan air dan arus di lokasi Abe Din sangat sesuai untuk melakukan aktiviti mengilat sotong. Ditambah dengan kehadiran bulan mengambang, aktiviti mengilat semakin mendapat sambutan dari pengilat-pengilat di sini.

Beberapa lawatan Abe Din bersama rakan di lokasi-lokasi mengilat didapati kehadiran pengilat agak luar biasa. Sehingga pukul 4 pagi masih terdapat ramai pengilat sotong yang aktif. Ada pelajar-pelajar sekolah menengah dan ada juga yang membawa isteri serta anak kecil ke kawasan pesisir pantai hanya semata-mata untuk mengilat sotong.

Kehadiran terlalu ramai pengilat menyebabkan sotong bersaiz besar semakin sukar diperolehi. Sotong-sotong terlebih dahulu dijerat oleh pengilat di kawasan hujung batu tambak. Abe Din dan rakan yang hanya mampu mengilat di kawasan tepi pantai sekadar mampu menjerat sotong-sotong bersaiz kecil dan sederhana sahaja.

Pada minggu lepas, Abe Din dan seorang rakan Sotong Mania berjaya merancang satu trip mengilat sotong di kawasan unjam darat. Kami bertolak pada pukul 7 pagi dan tiba di unjam pada pukul 9.15 pagi. Trip tamat pada pukul 2.00 petang. Kami mendapat khidmat dari seorang otai sotong yang cukup berpengalaman dalam aktiviti mengilat sotong.

Abe Din berharap pengalaman yang didedahkan di sini dapat dikongsi bersama dengan rakan-rakan pengilat di mana sahaja anda berada.

Bertolak dari pengkalan pada pukul 7.15 pagi


Pemandangan pagi yang indah

Gambar sambil berbaring bagi menyimpan tenaga.


Kumpulan camar yang mengikut kumpulan ikan


Nelayan tempatan menaiki bot fiber glass


Bersambung...

1 comment:

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing