PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

29 May 2013

Trip Penghujung Mei

Selamat datang semua. Masa aku dok sakan menaip ni... sebenarnya aku baru balik mencandat spesies kat bawah tu. Cadang balik nak terus tido. Mata tak berapa nak boleh tutup. rupe-rupenya masa singgah kedai tadi aku minum air Kopi Mahkota Dewa. Bijik mata aku bulat besar tak nak tidur. Maka aku pun buka laptop... taiplah apa yang patut untuk aku share dengan semua pelawat yang datang ke blog buruk aku nih...

Sotong mabang yang baru di gaik

Mabang yang menyambar candat

Untuk pengetahuan korang... malam tadi aku turun mencandat lebih kurang pukul 9.20 malam. Singgah kedai makan kejap dan masuk ke lokasi lebih kurang pukul 10.30 malam. Mula mencandat adelah dalam pukul 11.00 malam. Sampai, terus baling candat dengan sorang mamber.... nak tercabut bahu, sengkor pun tak dapat. Tanya kat sorang Mamat di sebelah... dia baru dapat sengkor besar tapak tangan.... dah sejam mencandat. Tak boleh jadi.... kata putus... pindah tempat.

Sambil bersembang... Mamat tu tunjuk jalan ke satu lokasi lagi... terus pergi. Lalu ikut batu-batu tinggi dan semak samun. Seksa sungguh... akhirnya... sampai jugak. Baling candat terlepas dua kali kemudian dapat dan dapat dan dapat dan dapat....

Muatan kotak polisterin putih

Muatan dalam kotak


Air mula menyurut... sotong dah tak berapa nak galak. Pindah tempat, dapat 2 ekor. Pindah lagi tak dapat. Pindah semula tempat hok mula-mula... tak dapat jugak. Kami balik... padan muka sotong. Balik ikut jalan lain. Jalan kaki ke kereta. Serik dah ikut shortcut... menyeksa dan membahayakan aku je.

3 ekor candat aku ghaib ditelan batu bertangkup dalam laut. Sampai kat kereta... terus pegi pantai basuh dakwat sotong.... cuci-cuci... amik gambar. Fuhhh... 12 ekor semua kami dapat. Lepas tu terus balik.... sebelum tu singgah kedai, minum milo ais. WhatsApp gambar tangkapan kami pada kengkawan lain.... kasi racun same diorang.

Antara sotong mabang yang diperolehi


Kesemua hasil tangkapan malam berkenaan

Sampai rumah.... simpan sotong dalam peti ais... takleh tido lak.. menaip. Besok nak gi Dungun... cari candat dan keperluan candat yang lain sebab nanti kami nak gi pulak. Sebenarnya dah cipta rekod 2013... 12 ekor. Ehh... ngantuk lak... tido dulu yer. Jumpa lagi.
Abe Din.

No comments:

Post a Comment

Blogger Pancing