PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

29 May 2013

Sotong Torak 2013

Salam untuk semua. Petang Selasa tadi... sempat jalan-jalan di pasar malam di Kerteh. Sambil meninjau-ninjau suasana pasar... ntah aku pun keliru dan tak faham... aku pun tak tau.. apa yang aku tengah cari. Jalan-jalan... beli CD ceramah je sekeping.

Sampai di lokasi jual ikan... nampak sotong macam kat bawah tu. Tanya harga RM16 sekilo. Sotong nampak segar lagi. Ada orang kata mahal. Bagi aku ok je... bukan aku banyak duit... cuma aku terbayangkan betapa susahnya nak dapat sotong banyak cam tu. Sakit tangan pegang tali kail... lenguh bahu-bahu menghenjut tali.

Bagi sesiapa yang pernah pergi mencandat... diorang ni memang faham. Susah woo nak dapat banyak macam tu. Bila nelayan jual RM16... mahal. Pegi tangkap sendiri le... kihkih. Aku takut sotong tak dapat... mabuk je dapat.

Sotong torak yang baru dinaikkan

Harga pasaran setakat ini RM16/Kilo
Harga di Terengganu sahaja

Dari risik-risik orang-orang nelayan... aku dapat tahu, sotong sudah datang ke perairan Terengganu. Dengor kabo... kawasan Chukai dan Marang. Kat Kerteh takde lagi. Sekarang ni memang tengah hangat diperkatakan tentang trip-trip mencandat torok. Ramai yang dah pegi... ada yang berjaya dan ada yang berduka. Petang tadi baca paper... beberapa pemancing hilang semasa mencandat dah ditemui. Lega rase...

Aku nak bagi nasihat sikit.. dalam keghairahan korang nak gi mencandat ni jangan le nak seronok je... sebelum pegi tambah le sebiji dua ilmu mencandat di laut. Aspek keselamatan pun korang kena ambil tahu juga. Sekarang ni musim ribut dan kilat.. kalau tak kena gaya muntah hijau.

Korang jangan dengor sangat kata tekong. Ombak tinggi sampai kepala pun tak mabuk... diorang dah biase. Korang yang datang dari KL dan bandar tu aku cukup kesian. Dengor citer orang kata best... korang pakat nak pegi. Mentang-mentang le korang banyak duit nak sewa bot. Perancangan bagai nak gila... pijak kaki dalam bot.. terus mabuk. Kesian pulak...

Sebab tu aku nasihatkan korang tanya orang yang sebetulnya memang nak tolong korang. Jangan sampai keseronokan korang bertukar jadi tragedi hitam dalam hidup. Aku bukan nak halang korang mencari pengalaman... aku memang cukup galakkan korang jika korang ada minat... tapi adalah lebih baik korang belajar dulu sikit-sikit sebelum turun ke laut. Semoga pengalaman korang akan lebih menarik. Banyak-banyak berdoa sebelum turun ke laut. Semoga korang sume akan terus success.. Jumpa lagi.
Abe Din.

No comments:

Post a Comment

Blogger Pancing