"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

25 April 2011

Sotong Di Laut


      Salam sejahtera dan selamat datang kepada semua pengunjung laman sotonglaut. blogspot.com/

Pada kesempatan ini, Abe Din ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pelawat yang sudi melawat blog kecil ini. Pada post kali ini, Abe Din akan menyambung semula penerangan berkaitan teknik-teknik mencandat  sotong torak. 

Sebelum itu, Abe Din ingin membuat sedikit pengumuman kepada siapa sahaja yang bercadang untuk menyertai fiesta mencandat sotong anjuran kerajaan negeri Terengganu bersama sebuah akhbar harian. Sila pastikan anda mendaftar segera kerana tarikh tutup semakin hampir. Abe Din bukan nak promosi... takde kena mengena pun, cuma Abe Din sangat menggalakkan pencandat baru agar menyertai trip mencandat sebegini yang lebih terjamin soal keselamatannya.

Kepada mereka yang sudah mendaftar, sekalung tahniah Abe Din ucapkan. Buatlah persediaan yang sewajarnya sebelum anda bertolak ke laut lepas. Persediaan yang dimaksudkan termasuklah dari segi keperluan material, fizikal dan mental termasuk juga keperluan ilmu mencandat itu sendiri.

Jangan cari Abe Din di sana pula kerana Abe Din tidak menyertai fiesta berkenaan. Abe Din dah kerap sangat ke laut. Tanpa fiesta pun Abe Din tetap mencari masa untuk melepaskan rindu pada laut.

Kembali semula kepada isu penting hari ini iaitu teknik mencandat sotong torak. Abe Din akan menerangkan teknik pancingan di atas bot yang disertai oleh ramai pencandat. Dalam kawasan yang terhad di tengah laut, kita perlu saling bertolak ansur dan bertimbang rasa. Jangan sesekali mementingkan diri kerana apabila ditimpa kesusahan rakan-rakan  yang berada di dalam bot berkenaan merupakan orang pertama yang akan datang membantu kita.

Semua pencandat perlu mengamalkan etika yang baik. Semua peserta berhak untuk mencandat dengan selesa kecuali kalau sudah mabuk laut. Jika ada pertandingan sekalipun, jalankan dengan sihat tanpa perasaan hasad dan dengki. Kena ingat sekali lagi... kita berada di tengah laut... Jangan seronok lebih-lebih sangat.. control le sikit.

Bot kecil lebih murah tetapi kurang selesa

Sebelum candat diturunkan ke laut, kenalpasti arah arus laut terlebih dahulu. Pencandat perlu sentiasa peka dengan perubahan arus laut kerana ia kerap berubah-ubah. Jangan beranggapan bahawa arus laut itu sama dengan arah angin.

Apabila arus dikenalpasti, pencandat perlu sedar kedudukan mereka di dalam bot. Pencandat yang pertama perlu menggunakan saiz candat bawah atau batu ladung yang lebih besar dan berat. Begitu juga pencandat kedua dan seterusnya, berat batu ladung sepatutnya semakin berkurang. Paling ideal, pastikan setiap pencandat menggunakan berat batu ladung, saiz tali dan kombinasi ikatan yang sama.

Kita mungkin tidak nampak dan tidak sedar kedudukan candat dan tali kita semasa di dalam laut. Di sini kita perlu belajar untuk menekan sifat keegoan dan kita perlu lebih bertimbang rasa. Situasi di bawah menunjukkan susunan tali pancing yang secara logiknya cukup baik. Apabila semua pencandat sedar akan keperluan ini maka proses mencandat akan menjadi lebih seronok dan menarik.
Situasi kedua pula menunjukkan keadaan di mana candat akhir atau batu ladung tidak dikombinasi dengan baik. Jika perkara seperti ini berlaku, banyak masa terbuang bagi merungkai kekusutan tali di antara pencandat. Sepatutnya masa berkenaan digunakan sebaiknya untuk menaikkan sotong sebanyak mungkin.. Bukan tamak tetapi kita perlu tahu bahawa sotong tidak sentiasa menyambar candat walaupun kadang-kadang kita melihat sotong cukup banyak merempit di bawah bot.

 
Bagi pancandat yang biasa mencandat atau sekurang-kurangnya biasa memancing ikan di laut, tentunya mereka faham apa yang Abe Din ingin sampaikan. Abe Din sangat berharap, agar sifu-sifu yang berada di atas bot tidak berputus asa menurunkan ilmu kepada ahli yang lain terutamanya yang baru hendak mengenali hobi ini.

Setiap tahun, aktiviti mencandat sotong semakin dikenali dan kini telah merentasi aspek-aspek bangsa dan budaya. Sekarang sudah terdapat pencandat-pencandat hardcore dari kalangan wanita... jangan tak caya. Pelancong asing juga kerap mengikut trip mencandat di Terengganu. Jika dilihat dari sudut bangsa pula.. sudah tercapai sasaran 1 Malaysia. Nak beritahu, aktiviti mencandat sotong telahpun memasuki "global market". Jadi kita sebagai rakyat Malaysia.. bila lagi nak cuba?(bagi mereka yang belum le..)

Sekian dahulu, sehingga berjumpa lagi.
Abe Din

6 comments:

  1. teringin nak join trip yang best..
    kalau kat penang saya setakat mancing bawah jambatan jer ...

    ReplyDelete
  2. Kalau mai Terengganu.. singgah Kemaman, call Abe Din.. kalau musim sotong. Kita gi test... amacam.. ada berani ke?

    ReplyDelete
  3. wah bestnyer...sy belum pernah try dan test candat sotong nih...terima kasih kerana berkomgsi tips dengan kami.

    ReplyDelete
  4. Abe Din,

    akak singgah baca jer.

    ReplyDelete
  5. Siapa berhajat nak try candat sotong (mabang sahaja) boleh hubungi Abe Din. Lokasi candat dari pantai sahaja..

    ReplyDelete
  6. Kalu berminat mencandat/memancing area Marang boleh juga call 0199447719 (Mustafa)

    ReplyDelete

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing