"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

21 April 2011

Jom ! Candat


Salam sejahtera dan selamat datang kepada semua pengunjung blog sotonglaut. blogspot.com

Pada kesempatan ini, Abe Din ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pelawat yang sudi melawat blog kecil ini. Abe Din juga sangat berharap agar info yang terdapat di sini dapat disebar luas kepada individu yang memerlukan.

Untuk pengetahuan peminat-peminat hardcore sotong, musim mencandat sotong telah tiba. Kerajaan negeri Terengganu bersama dengan agensi-agensi swasta sedang giat membuat promosi mencandat sotong 2011. Walaupun pelancaran beberapa pesta candat baru bermula, telah ada beberapa trip mencandat sotong dijalankan oleh beberapa bot nelayan.

Masa yang paling sesuai untuk mencandat ialah pada 13 hingga 18 bulan Islam setiap bulan. Sotong dikatakan sangat aktif menyambar candat terutamanya candat jenis "twist" dan "candat mayat". Pada bulan mengambang sotong memang suka bermain-main dengan cahaya terang. Pada tahun ini kedatangan sotong diramalkan awal sebulan iaitu pada Mac berbanding bulan April pada tahun sebelumnya.

Musim ini merupakan lubuk rezeki kepada pengusaha hotel, homestay, resort, tuan punya bot pancing dan pemandu-pemandu pelancong. Dari survey yang Abe Din buat di internet, ada pakej mencandat dan menginap yang ditawarkan sehingga RM248. Ketika musim puncak kedatangan sotong, harga sewaan bot sahaja boleh mencecah hampir seribu ringgit bagi setiap trip dan tidak mustahil lebih.

Bagi mempromosi aktiviti candat ini, kerajaan Terengganu telah bekerjasama dengan Harian Metro bagi menganjurkan Karnival Candat Sotong Harian Metro 2011. Usaha ini dilihat bukan sahaja membantu promosi kerajaan negeri tetapi ia juga membantu memudahkan pemancing luar yang ingin merasai tarikan sotong di Terengganu. Abe Din juga berharap agar promosi sebegini dapat diperhebatkan pada masa-masa akan datang.

Untuk maklumat semua,  TMFiesta Cabaran Candat Sotong tahun 2010 telah menawarkan hadiah RM277.000 cukup untuk memberikan gambaran tentang sambutan acara mencandat sotong di Terengganu setiap kali musim mencandat tiba. Pada tahun ini, dianggarkan lebih 50 anggota pelbagai agensi termasuk Pasukan Marin, Maritim, PDRM, Rela dan Jabatan Pertahanan Awam bergabung tenaga terbabit dalam Karnival Candat Sotong Harian Metro 2011 di Pulau Warisan dan Ri-Yaz Heritage Marina Resort & Spa mulai 30 April hingga 1 Mei.
Konsep pada tahun ini ialah ‘Meriah Di Laut, Meriah Di Darat’.

Bagi pemancing luar, Abe Din sertakan satu promosi yang mungkin boleh membantu.

Pesta Candat Sotong
Tarikh: 1 April hingga 31 Julai 2011
Tempat: Pulau Redang, Terengganu
Penganjur: Kerajaan Negeri Terengganu
Tel: 09-623 1957
Faks: 09-624 6989


Maklumat kepada pencandat baru
Bagi membantu pencandat baru, Abe Din berikan beberapa tips yang boleh digunakan sebelum dan selepas menyertai trip mencandat sotong.
1-Tetapkan baget mengikut kemampuan anda.
2-Pastikan anda menyediakan peralatan peribadi yang perlu sahaja.
3-Pastikan anda membeli peralatan mencandat yang betul
4-Sediakan ubat tahan mabuk jika anda tidak yakin
5-Sediakan baju tebal bagi menahan kesejukan
6-Jika bot tiada bumbung, sediakan baju hujan
7-Jaket keselamatan sebagai keperluan penting
8-Pergi secara berkumpulan. Seeloknya ada sifu sotong
9-Pastikan harta anda di darat berada dalam keadaan selamat
10-Jangan panik jika berdepan situasi yang tidak diingini
11-Tambah ilmu mencandat sebelum mengikut trip
12-Jika perlu bertanya kepada sifu, rakan tekong. Jangan malu
13-Jika anda mabuk di darat.. elakkan memandu. Rehat dahulu.

Tips lain
1-Pastikan candat disusun dengan selamat di dalam bot
2-Cuba cari bot yang lebih murah dan ada ciri keselamatan
3-Best lagi kalau tekong..seorang yang baik
4-Sentiasa bantu-membantu ketika mencandat
5-Jangan guna tali yang banyak jika pencandat ramai
5-Cuba gunakan candat mayat kepala merah putih jenis flourensent

Jangan Buat
1-Datang lewat.. orang lain kena tunggu pula.
2-Ada beberapa peralatan penting tertinggal.
3-Malas mencandat... duduk saja
4-Sotong tidak dibahagi sama banyak
5-Cakap merapu, cakap besar
6-Melunjur kaki keluar bot
7-Sukaria berlebih-lebih di laut
8-Baling.. letak sotong ikut suka dalam bot
9-Jika guna pancing... hampir kena orang sebelah
10-Kamera jatuh dalam air
11-Muntah dalam bot
12-Menangis ... nak balik (ada ke?)

Jika anda lihat di sepanjang pantai Terengganu dari Kemaman hingga ke Besut seakan-akan terdapat bandar terapung yang bercahaya, ini adalah petanda bahawa aktiviti mencandat sotong sedang memuncak. Orang kata kalau pergi... mesti dapat. Jangan terkejut jika anda mendengar berita seorang nelayan tempatan membawa pulang sebanyak 80 hingga beratus kilo sotong dalam semalaman sahaja. Perkara seperti ini tidak mustahil berlaku jika kena pada "kandang sotong".

Abe Din berharap pada tahun ini tidak berlaku kes-kes yang tidak diingini seperti tahun sebelumnya. Jika masih ingat pada tahun sebelumnya ada kes bot karam, pemancing lemas, dipanah petir, tertikam todak dan sebagainya. Sama-samalah kita mengingatkan antara satu sama lain. Semoga trip yang anda rancang akan membuahkan hasil yang lumayan.

Ingat..! pastikan ada mempunyai ilmu yang cukup sebelum lautan dalam hendak diduga. Selamat mencandat.
Abe Din.

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing