"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

23 April 2011

Memilih Sotong

Salam sejahtera dan selamat datang kepada semua pengunjung laman sotonglaut. blogspot.com

Pada kesempatan ini, Abe Din ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pelawat yang sudi melawat blog kecil ini. Pada post kali ini, Abe Din akan memberikan sedikit panduan ketika membeli sotong segar di pasar. Ikan yang segar boleh dilihat pada mata, insang dan sisik sebagai tanda kesegarannya. Bagaimana pula cara untuk memilih sotong segar ?

Sotong besar disusun ketika dijual

Sotong kecil diletak secara berselerak

Ketika anda berada di pasar ikan, biasa dilihat sotong di susun dengan pelbagai cara bagi menarik pelanggan. Sotong memang terkenal sebagai haiwan yang mudah rosak kerana organ dalaman yang terdedah kepada persekitaran luar berbanding ikan yang mempunyai organ di bahagian lebih tersorok. Berdasarkan faktor berkenaan, sotong kerapkali disimpan bersama ketulan ais bagi mengekalkan kesegarannya.

Sotong jualan yang tidak disimpan bersama ais dan terdedah kepada suhu persekitaran yang lebih kering akan memudahkan ia menjadi rosak. Penjual selalu menyembunyikan kecacatan ini dengan menggunakan ais atau air sejuk. Walaupun begitu pembeli masih boleh mencari perbezaan antara sotong lama dan sotong yang baru.

Ada ketikanya harga sotong sangat mahal dan 
tidak munasabah

Harga sotong yang dijual kadang-kadang boleh diistilahkan sebagai mencekik darah terutamanya ketika sotong agak sukar untuk diperolehi. Harga borong dan jual begitu jauh bezanya. Pagi semalam Abe Din sempat membeli sotong dengan harga RM14 / kilo, sotong ketupat saiz sederhana. Mungkin bagi sesetengah individu, harga bukanlah suatu masalah yang besar tetapi sebagai pengguna kita sepatutnya menerima produk yang sepadan dengan harga yang ditawarkan.

Selang beberapa kedai, sebuah lagi kedai ikan menjual sotong jenis yang sama dengan harga  lebih murah iaitu RM12/ kilo. Sotong berkenaan juga lebih segar kerana dicampur ais berbanding kedai pertama yang dilonggok secara terbuka dan hanya disiram air sahaja. Apa yang Abe Din boleh katakan di sini, harga sotong tanpa kawalan boleh dimanipulasi oleh pihak tertentu bagi mengaut keuntungan yang berlebihan.

Siapa yang tidak terbayangkan keenakan sambal sotong, sotong masak lemak, sotong bakar, sotong goreng tepung, ketupat sotong dan lain-lain lagi masakan yang berasaskan sotong. Jika sotong yang dicari mahal dan tidak segar tentunya kita bukan sahaja  kempunan tetapi sangat kempunan.

Pilih sebelum beli
Beberapa panduan boleh digunakan semasa membeli sotong di pasar.
1-Badan sotong baru lebih bulat dan pejal
2-Matanya bulat dan tidak berkedut
3-Kulit luarnya tidak tertanggal
4-Kulit kedua (putih) tiada lebam merah jika kulit pertama tertanggal.
5-Tiada cairan keluar dari kawasan lehernya
6-Baunya tidak kuat
7-Dakwat tidak keluar
8-Jika badan terluka tiada kesan hitam
9-Tantakelnya mengembang atau sedikit mengeras

Tanda-tanda ini agak sukar untuk diperhatikan jika tuan kedai menyimpan sotong di dalam ais. Sebagai pengguna, kita mempunyai hak untuk memilih. Kuasa beli terletak di tangan kita. Jadilah pengguna yang bijak.

Sekian untuk kali ini. Jumpa lagi..
Abe Din

4 comments:

  1. nice info... i like sotong. tp bukan sotong berkaki. hahaha

    ReplyDelete
  2. Salam KeTaM_BaTu
    Kih.kih.. Abe Din memang suka menulis tentang sotonglaut yang lemah-lembut.. tapi Abe Din gagah perkasa sebenarnya.. Ha..ha.. takbur sikit.

    ReplyDelete
  3. salam abe din..saya nak order sotong tempatan. nak dlm kuantiti byk.boleh hubungi saya 011-32908818.

    ReplyDelete

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing