"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

29 August 2010

Rezeki Bulan Ramadhan

Salam ramadahan untuk semua.
Baru-baru ini Abe Din berkesempatan mengunjungi sebuah padang pancing di Kerteh, Kemaman. Janji telah diatur bersama seorang rakan Sotong Mania yang selalu bersama Abe Din ketika mengilat sotong mabang.

Kami memasuki kawasan mengilat lebih kurang pukul 12 malam. Semasa tiba di kawasan berkenaan, ramai pengilat sedang melontar jig bagi memujuk sotong mabang. Ada beberapa orang pengilat telah menaikkan sotong bersaiz sederhana dan kecil.

Kebanyakkan pengilat mengambil posisi bahagian utara di mana keadaan arus laut sangat tenang. Bahagian Selatan pula arusnya agak bergelora dan tiada pengilat dilihat membaling jig di lokasi berkenaan.

Lokasi berkenaan dipisahkan oleh satu unjuran batuan yang menganjur dari pantai ke bahagian tengah laut dan menyebabkan terjadinya dua kawasan arus laut yang berbeza.

Disebabkan tempat yang sesuai di bahagian Utara telah dipenuhi pemancing, Abe Din dan rakan mengambil keputusan untuk mengilat di bahagian Selatan yang sedikit bergelora. Balingan pertama Abe Din mendapat tarikan dari sotong bersaiz lengan orang dewasa. Setelah mengilat selama 30 minit, Abe Din telah berjaya menaikkan sebanyak 6 ekor sotong pelbagai saiz. Tiada kes terlepas. Setiap sambaran membuahkan hasil.

Sebahagian sotong yang berjaya dinaikkan oleh Abe Din

Kesemua hasil yang berjaya diperolehi pada pagi berkenaan

Sebahagian sotong yang berjaya ditangkap

Memandangkan kamera Abe Din dari jenis murah, maka kualiti gambar tidak begitu memuaskan. Kesemua gambar diambil setelah sotong dibawa pulang ke rumah. Abe Din bercita-cita untuk memiliki sebuah kamera resolusi tinggi yang sesuai untuk mengambil gambar waktu malam. Rezeki masih belum mengizinkan untuk Abe Din membeli kamera berkenaan.

Nasib baik kawan Abe Din tolong gaik,
kalau tidak mungkin terlepas.

Apa yang menarik ialah mengenai tangkapan besar Abe Din, seekor sotong betina dengan anggaran berat hampir 1 kg. Sotong berkenaan menyambar umpan ketika kami bercadang untuk pulang iaitu kira-kira pukul 4 pagi.

Sebaik sahaja sotong berjaya digaik, Abe Din membuat balingan kedua di lokasi yang sama. Satu tarikan kasar dapat dirasa. Kawan Abe Din bergegas mendapatkan semula gaik sebaik sahaja melihat Abe Din sedang menahan asakan sotong. Mungkin tiada rezeki, sotong berkenaan terlepas. Abe Din cukup yakin bahawa sotong berkenaan akan memegang semula umpan. Hanya masanya tidak dapat ditentukan. Balingan berikutnya tiada sambaran membuatkan kami mengambil keputusan untuk pulang bersahur.

Hasil tangkapan yang akan diproses menjadi sotong kering

Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi tangkapan pada pagi berkenaan. Antaranya ialah keadaan arus yang kurang bergelora dan arus bahagian Utara yang cukup tenang. Ribut pada sebelah petang telah melemahkan angin dan arus laut sehingga mewujudkan persekitaran yang sesuai untuk mengilat sotong mabang. Kehadiran bulan juga banyak merangsang nafsu makan sotong mabang disamping keadaan air yang sangat jernih.

Sekali lagi jig cougar menjadi taruhan emas bagi Abe Din. Kedudukan sotong di bahagian bawah menyebabkan beberapa pengilat pulang hampa. Bersyukur kepadaNya diatas apa yang diperolehi. Abe Din juga berazam untuk ke sana lagi jika ada kelapangan. Selamat menjalani ibadah puasa-Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing