"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

24 March 2018

Batik Squid Jig



Salam kunjungan kepada semua sahabat maya. Pada post kali ini, ambe ingin memperkenalkan keluaran jig baru yang lebih ekonomi. Jig ini sesuai digunakan bagi mereka yang baru hendak berjinak-jinak dengan dunia eging sotong.


Corak warna dan kualiti kain yang menarik

Setakat tinjuan ambe di kedai pancing terdekat terdapat 5 versi warna corak dengan dua saiz 2.0 serta 2.5. Harga pasaran sekitar RM7.00 bagi seekor jig. Nama diberi Batik Squid Jig jenama Bakau. Pada kotak terdapat tulisan Jepun yang menggambarkan bahan dan pemasangan dilakukan di luar negara. Walaupun bertulisan Jepun, tidak mustahil reka bentuk dan pemasangan dilakukan di China. Dari pengalaman ambe, jig ini mempunyai banyak persamaan dengan jig-jig keluaran syarikat China.

Kilang-kilang China banyak menghasilkan jig sebegini 

Perkongsian ambe kali ini sesuai dibaca oleh mereka yang mementingkan penjimatan kos dan kualiti yang baik. Orang kaya tak payah baca... pi main jauh-jauh. Orang yang mementingkan jenama dan gaya memang tak pakai benda-benda murah ni. Bagi nelayan tradisional dan individu yang mementingkan teknik memujuk sangat sesuai memilih jig ini sebagai bahan eksperimen.

Setakat ini, ambe belum lagi mencuba keberkesanannya di lapangan. Walaupun begitu, bedasarkan pengalaman ambe... set jig ini mungkin ada yang menyengat dan mampu memberi saingan dengan jig-jig yang mahal. Jika anda kreatif... sedikit pengubahsuaian pasti mampu menjadikan jig ini sebagai jig killer yang mesti dimiliki kaki eging peringkat bawah dan pertengahan.

 Mata jig lebih panjang pada saiz 2.5


Dari pengamatan ambe juga, mungkin jig ini akan jadi pilihan ramai dan semestinya harga akan meningkat sedikit demi sedikit. Jadi, dapatkan koleksi anda dan cuba di lapangan. Selamat bereging dan jimatkan kos eging anda. Sudah tiba masanya kita mengubah minda bahawa jig mahal itu paling baik. Datuk nenek kita yang bertahun-tahun menjadi nelayan hanya menggunakan jig-jig yang daif, murah dan hodoh. Rezeki mereka memang tak dikalahkan. Lupakan tentang glamour barang mahal, tumpukan kepada teknik permainan

Ikatan benang yang tidak begitu kemas.
Sesuai dengan harganya, Anda dinasihatkan
meletak gam di bahagian ini sebelum jig digunakan

Corak yang boleh tahan juga

Analogi yang mudah untuk difahami, gadis yang cantik kerana menggunakan kosmetik mahal sebenarnya tidak cantik jika tidak memakai kosmetik berkenaan. Gadis kampung yang tidak bersolek dan jika guna kosmetik pun murah dan dibuat sendiri sebenarnya lebih cantik dan menawan. Bagi kaki eging, mereka yang bergantung kepada perlatan-peralatan mahal untuk mendapatkan sotong sebenarnya kurang berkemahiran berbanding nelayan tempatan yang kreatif dan menggunakan alatan ala kadar sebenarnya yang sangat berkemahiran. Seorang gadis benar-benar cantik jika tidak menggunakan alat solek atau jika digunakan sangat minima. Eginger yang tidak bergantung kepada alatan mahal pula sebenarnya adalah seorang yang sangat mahir. 

Untuk mengubah minda individu yang mementingkan glamour memang sukar kerana mereka ada pandangan masing-masing yang mereka rasakan betul. Tidak salah menggunakan barangan mahal tetapi berpada-pada. Ukur baju di badan sendiri adalah lebih baik. Ketika ekonomi tidak menentu dan nilai mata wang negara yang jatuh, lebih berbaloi memilih barangan yang lebih ekonomi dan murah. Kita mesti membezakan eging ini sebagai rekreasi atau mencari rezeki. Rekreasi memang mementingkan peralatan dan sudah semesti ahlinya berlumba-lumba mendapatkan item-item yang berkualiti dan mahal. Tujuannya hanya satu, supaya diri diterima dalam sesuatu kumpulan.

Jika ditakdirkan anda terdampar di pulau, anda membina peralatan eging sendiri menggunakan bahan pulau yang terhad dan anda masih berjaya menangkap sotong, andalah seorang juara yang berkemahiran tinggi. Jika kita rujuk sejarah penciptaan Eging di Jepun, bahan asasnya sangat ringkas. Ketika itu teknologi masih rendah. Jig dibuat menggunakan batang pokok, dawai, api dan tali yang bukan tangsi. Hasilnya sangat menarik dan sangat berkesan pada ketika itu.

Ubah minda. Tumpukan kepada permainan, gaya dan teknik yang sesuai dengan peralatan ala kadar kita. Bina teknik, kaedah-kaedah baru dan kongsi ilmu yang ada. Bukti telah wujud, hipotesis telah dibuktikan tahun lepas, peralatan bukan penentu kuantiti dan kualiti tangkapan. Bukti juga telah lama ditunjukkan oleh nelayan tua tradisional di perkampungan nelayan. Bukan sahaja di Pantai Barat, Sabah, Jepun di zaman dahulu, Filipina, dan Pulau Jawa, Indonesia adalah pakar dalam membina alatan eging sendiri yang lebih menjimatkan kos.

*Isu berikutnya berkaitan cara menambah interaktif Batik Squid Jig.


Fahami dengan hati yang ikhlas, anda akan mendapatkan ilmunya. Jika anda suka mencari salah orang, anda akan jumpa banyak kesalahan. Malu bertanya, sesat jalan. Mendongak ke langit, kaki tersadung. Maaf dipohon jika ada salah dan silap. Semoga berjumpa lagi -Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing