"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

03 May 2017

Siri 1: Jig Mata Hantu

Salam kunjungan untuk semua sahabat PEN dan sabahat maya sotonglaut. Pada kesempatan kali ini, aku sekali lagi muncul untuk berkongsi sedikit sebanyak ilmu yang tuhan anugerah bagi manfaat kita semua. Perkhabaran yang diterima, ramai juga ahli PEN sudah pun mencatat rekod peribadi tangkapan sotong bagi tahun 2017. Dari statistik PEN yang dikumpul setakat ini, hasil tangkapan masih lagi tidak menentu di perairan Terengganu. Semoga rezeki akan lebih baik selepas ini.

Pada kali ini aku ingin berkongsi sedikit maklumat bagi mengubahsuai jig lama menjadi jig yang disukai sang lembut. Dari beberapa ujian yang aku lakukan, jig ini sememangnya mampu menipu sang jarum dan mabang. Kebekersanan jig lama mampu dikembalikan menggunakan teknik ubahsuai ini.

Aku namakan ubahsuai kali ini sebagai "mata hantu" kerana fokus utama ubahsuai adalah pada bahagian mata. Bahagian mata jig udang memainkan peranan penting bagi menarik perhatian sotong. Jika kita masih ingat, jig Yamashita pada peringkat awal dihasilkan dengan padanan mata hitam jig yang bergerak-gerak. Jig-jig moden ketika ini pula dihasilkan lebih kepada pantulan cahaya. Bahan yang digunakan termasuklah bahan luminous, dan cebisan plastik bercorak yang dilapisi dengan gam acrylic bagi menampakkan fungsi 3D.



Mata jig moden dilapisi dengan arcylic yang statik. Kepentingan pergerakan mata hitam jig telah lama disedari oleh Yamashita yang menggunakan konsep gerakan mata pada jig-jig keluaran pertama syarikat berkenaan. Seperti diketahui umum, mata ikan, sotong dan udang adalah jenis mata yang boleh bergerak dan boleh digoyangkan. Pengeluar jig memang sukar untuk meniru keadaan semulajadi itu. Yamashita sebagai syarikat yang mempunyai R&D yang kukuh merupakan antara syarikat yang mula-mula mempelopori kaedah ini.

Bagi proses pembuatan jig mata hantu, mata jig arcylic asal perlu dibuang terlebih dahulu menggunakan pisau atau pemutar skru bersaiz kecil. Berhati-hati agar kain jig tidak terkoyak. Bahan yang perlu korang sediakan terlebih dahulu termasuklah lilin, pemetik api, besi, tali tangsi dan luminous beads....bersambung.

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing