"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

09 August 2016

Yamashita Melayu

Salam kunjungan untuk semua pengunjung. Pada kali ni nak kongsi sedikit hasil kreativiti ahli PEN (Persahabatan Eging Nusantara). Semoga ianya menjadi sumber inspirasi kepada semua pencandat di luar sana.

 Basic Squid Jig yang Digunakan

Sejak dahulu lagi, ambe sudah menjangkakan pada suatu hari nanti harga jig udang yang menjadi senjata utama pemburuan sotong mengabang akan melambung tinggi. Ini terjadi kerana permainan orang tengah. Apabila satu produk baru hendak dibawa ke dalam pasaran, pengeluaran jig versi sebelumnya akan dihentikan. Diikuti dengan kemasukan jig paling terbaru ke dalam pasaran dengan promosi luas di dalam media sosial. Sebaik sahaja jig lama yang lebih murah sudah habis di pasaran, pengguna terpaksa memilih untuk membeli jig keluaran terbaru yang harganya jauh lebih mahal.

Bagi mengurangkan kesan bebanan yang dirasai oleh pengguna atau pencandat.. maka ambe cuba melatih pencandat untuk lebih kreatif  membina serta mengubahsuai jig murah agar kebergantungan kepada jig mahal berjaya diatasi. Kesan jangka panjang yang akan berlaku ialah harga jig-jig mahal akan mengalami penurunan akibat daripada permintaan yang rendah. Walaupun kesannya tidak dapat dilihat dengan serta-merta, tindakan awal perlu diambil agar pengguna tidak terbeban. Tentunya usaha berterusan ini perlu digembeling bersama oleh semua pencandat di luar sana.

 Step 1

Step 2

Sehingga kini, ambe masih terus berfikir, mencari dan melahirkan beberapa teknik baru bagi membantu pencandat bukan sahaja di Malaysia tetapi juga di seluruh Nusantara. Ideanya mudah dan jelas. Permintaan yang kurang akan menurunkan harga. Satu lagi panduan yang boleh dijadikan prinsip atau landasan utama ialah sotong tidak mengenal harga jig.

Final Product
Macam Pernah Tengok. 
Hasil Dari Pengamatan dan Penelitian Yang Baik. 


 Mohd Rizuan Bin Ali
"Eging Tetap Di Hati"

 Ubahsuai jig dilakukan oleh Mohd Rizuan Ali dari Dungun. Bukan tujuan untuk menunjuk-nunjuk tetapi sekadar perkongsian dan sebagai cetusan idea agar kreativiti terus berkembang maju di kalangan pencinta-pencinta eging. Jangan lupa, kongsi juga hasil anda bersama orang lain. Perlu diingat cantik bukan ukuran selera sotong. Semoga ia memberi manfaat kepada semua dan terima kasih kepada Mohd Rizuan yang sudi berkongsi. Selamat berkreativiti-Abe Din

1 comment:

  1. Tahniah doc... Brand baru tu...
    Dr. Yamakuta namanya... Huhuhu

    ReplyDelete

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing