"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

09 August 2016

Warna Cahaya

Salam kunjungan untuk semua pelawat. Pada post kali ini, ambe ingin mengupas serba sedikit berkaitan peranan cahaya kepada sotong. Hampir semua pemburu sotong terutama yang beraksi pada waktu malam memerlukan lampu dan cahaya bagi memudahkan aktiviti eging. 

Perlu diketahui penggunaan cahaya dengan tidak betul, boleh menjauhkan sotong dari kawasan eging. Apabila keadaan ini berlaku, peluang untuk mendapatkan lebih tangkapan akan terjejas. Terdapat pelbagai salah tafsiran tentang peranan cahaya di kalangan pencandat-pencandat sotong samada baru atau lama. Mereka beranggapan teknik menangkap sotong mengabang sama seperti sotong torak. Malah yang yang beranggapan teknik yang sama perlu digunakan pada semua jenis spesies sotong.

 Murah dan Ekonomik

 Lampu Kepala yang Menggunakan Beteri AAA

Penggunaan lampu yang tidak statik seperti lampu suluh akan menakutkan kebanyakan spesies sotong. Sotong mempunyai mata yang besar dan sangat sensitif pada cahaya. Mungkin itu salah satu sebab jig-jig sotong yang dicipta oleh orang Jepun berwarna-warni.

Satu kajian oleh saintis barat telah menemukan bahawa sotong tidak begitu respond kepada cahaya merah. Kajian mengenai sotong humbolt pada peringkat awal telah menggunakan cahaya putih ketika membuat selaman. Apa yang mengejutkan Humbolt telah menjadi agresif dengan cuba memegang dan mencabut topeng penyelam dan juga tangki oksigen. Sebaik sahaja lampu penyelam ditukar kepada cahaya merah, sotong menjadi lebih tenang dan seakan-akan tidak nampak penyelam.

Kesimpulan mudah yang boleh dibuat, sotong Humbolt gagal mengesan kehadiran cahaya merah. Saya beranggapan, cahaya merah juga sesuai digunakan ketika memburu spesies sotong yang lain termasuk sotong mengabang. ujian lapangan setakat ini telah menunjukkan kesan positif di mana sotong masih mampu ditangkap walaupun cahaya mereh digunakan di kawasan eging. Walaupun teori ini perlu dibuat kajian lebih lanjut, kesannya terbukti lebih baik berbanding cahaya putih dan kuning.

Cahaya Keterlaluan Akan Menakutkan Sotong

Cahaya Bagi Memburu Torak, Jarum dan Ketupat

Sotong Humbolt yang Terkenal Dengan Agresifnya

Lampu Cahaya Merah Sebagai Altenatif Baru

Mekanisme yang mempengaruhi daya tarikan sotong terhadap cahaya masih tidak dapat difahami dengan jelas. Pengaruh cahaya terhadap organisma marin termasuklah : 1-Fototaxis positif, 2-Faktor keamatan dan kecerahan, 3-Panjang gelombang cahaya, 4-Cahaya yang merujuk kepada makanan, 5-Sifat ingin tahu, 6-Kekeliruan, dan 7-Terpukau. Walaupun begitu, masih tiada individu  yang mampu menentukan faktor yang tepat mengikut spesies tertentu.

 Lampu Dwi-Fungsi Putih dan Merah

 Ringan dan Mudah Dibawa Ketika Eging
 
 
Bagi pencandat di luar sana, saya syorkan agar anda semua menggunakan lampu merah ketika memburu sotong dan ketika mengikat tali pancing, memasang jig, menaikkan tangkapan dan sebagainya. Jangan guna lampu kuning atau putih kerana ia akan menakutkan sotong terutamanya yang bersaiz besar. Penggunaan lampu yang meluas di padang pancing awam juga boleh menyebabkan rasa tidak puas hati kepada pencandat lain. Mari berubah dan mencuba sesuatu yang baru-AbeDin

1 comment:

  1. Main lampu utk wayang kulit je..ehehe
    Waktu Eging kurangkn main lampu.

    ReplyDelete

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing