PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

08 January 2013

Pusara Sotong Katak

Selamat datang kepada semua pengunjung. Pada kali ini sebenarnya aku nak citer sikit tentang fenomena kematian sotong katak. Ahad 6 Januari, aku dan seorang tokey burung berkunjung ke salah satu pantai di pesisir pantai Kemaman, Terengganu untuk mencari tulang sotong katak yang dikatakan banyak mati pada musim tengkujuh setiap hujung tahun.

Fenomena yang agak misteri yang agak sukar untuk dijawab. Mungkin juga sotong lain pun mati...cuma tidak diketahui manusia. Sotong katak mudah dikenali dengan kehadiran tulang sotong yang memutih di pantai ditolak ombak. Tulang sotong katak mengandungi kalsium dengan saiz yang besar. Saiz terbesar yang aku pernah jumpa lebih kurang saiz tapak kaki lelaki dewasa sepanjang hampir 30cm.

Ombak memutih membadai pesisir pantai timur

Niat aku cuma satu nak rakam foto yang menunjukkan kehadiran tolong berkenaan di kawasan pantai. Ntah macam mana bila dah sampai kat sana terlupa pula nak ambil gambar. Lagi pun angin dan ombak kuat sangat. Boleh rosak kamera kena air masin...

Hanya ada beberapa keping tulang sotong kecil yang dijumpai secara semulajadi di tepi pantai. Selebihnya tulang sotong dijumpai tersorok di bawah timbunan sampah. Banyak juga... Tulang sotong ini selalunya tulang sotong lama. Keadaannya sedikit gelap, kehijauan dan hitam. Tulang sotong baru selalunya putih bersih dan masih terdapat kepingan plastik yang masih melekat di kiri dan kanan tulang. 

Tulang yang sangat baru pula ada kesan-kesan dakwat hitam. Tulang jenis ini selalunya dijumpai di kawasan berbatu yang tinggi dan kering. Aku beranggapan ia adalah angkara burung helang yang menangkap sotong ketika air surut dan dibawa ke kawasan tinggi untuk dimakan. Tulang sotong akan ditinggal berserakan di atas batuan tersebut.

 Ombak lagi

Dari tulang yang diperolehi, aku membuat andaian bahawa sotong berkenaan telah lama mati. Pada jangkaan aku pada awal musim tengkujuh iaitu lebih kurang bulan Oktober. Apabila hujan melanda kawasan pesisir pantai, air laut bertukar menjadi tawar dengan cepat. Kemungkinan sotong tidak dapat menyesuaikan diri dan mati. Bangkainya dimakan ikan dan tulang kapurnya yang ringan dihanyutkan ombak ke tepi pantai. Mengikut pengalaman aku, kawasan pesisir yang berbatu lebih banyak dijumpai tulang... mungkin kerana sotong menjadikan kawasan berbatu dan berkarang sebagai habitatnya untuk berlindung dan mencari makan. Apabila mati... tulangnya akan dihanyutkan ke kawasan pantai berdekatan. Ini hanya teori aku berdasarkan pemerhatian di kawasan persekitaran pantai.

 Ombak semasa air sedang pasang

Kat bawah tu ialah tulang sotong yang berjaya aku temui. Tulang yang paling besar adalah tulang baru manakala tulang yang agak gelap adalah tulang lama. Kedua-duanya berguna kepada mereka yang tahu kegunaannya... Sejak akhir-akhir ini tulang sotong agak sukar diperolehi. Harganya juga semakin mahal. Sekeping tulang macam kat bawah tu... ada orang jual lebih kurang RM3 hingga RM4.

Antara tulang sotong yang dijumpai

Sepanjang lawatan aku kat sini, aku berjaya mengumpul tulang sotong macam gambar kat atas tu. Tak sampai pun sekilo. Mamber aku dapat dekat 2 kilo. Dia memang terer.. boleh masuk acara mencari harta karun. Keadaan pesisir pantai kat sini ketika ini memang tidak begitu selamat. Ombak setinggi kepala. Sejuk sungguh.. Muka jadi melekit-lekit disebabkan kandungan air laut yang tinggi dalam udara. Harap-harap laut akan cepat tenang. Boleh aku mula memancing... kihkih.
Jumpa lagi


2 comments:

  1. Abe Din watpe ngan tulang sotong tu??

    ReplyDelete
  2. Kih... diorang bagi burung makan. Byak kalsium untuk burung bertelur dan kekuatan tulang. Spesies burung: budgie, merbok, terkukur, cockatile dan jenis2 parrot.

    ReplyDelete

Blogger Pancing