PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

10 October 2016

Memujuk Si Penakut

Salam kunjungan untuk semua. Pada kali ini, aku nak kongsi satu teknik yang selalu aku guna ketika eging secara landbase. Teknik ini sekian lama digunakan bagi memujuk sotong penakut dan sotong yang curiga dengan jig. Istilah sotong culas lebih tepat jika digunakan.

Aku suka mengaplikasi teknik ini ketika air laut pasang, mula menyurut dan keadaannya tidak bergelora. Mungkin korang pernah alami, sotong-sotong agak takut untuk memegang jig ataupun sotong kerap menyentuh dan melepas kembali jig yang di pegang. Cuba korang gunakan teknik memujuk ini. Teknik ini juga aku gunakan kita sotong tidak begitu galak memegang jig. Jika kita mengamalkan teknik agresif yang memerlukan banyak tenaga, kita akan cepat letih dan lenguh. Teknik ini juga dapat memberikan sedikit kerehatan pada lengan dan tangan kita. 

Idea penciptaan teknik ini menekankan kaedah tarikan jig secara lembut dan perlahan. Secara peribadinya, aku tidak begitu berminat menggunakan teknik Jepun yang kasar, agresif dan memenatkan. Teknik Jepun ini sesuai digunakan di kawasan laut yang dalam. Ketika mula-mula mengenali eging, teknik eging Jepun adalah teknik eging yang pertama aku kaji dan cuba. Selepas beberapa bulan mencuba di Perairan Pantai Timur, aku rumuskan teknik terbaik adalah teknik yang mengaplikasi kombinasi pergerakan lembut dan lambat. 

Teknik ini tidak pernah aku jumpa digunakan di luar negara seperti Australia dan Jepun kerana mereka beraksi di kawasan perairan yang dalam dan memang sesuai teknik yang agresif dan cepat. Di perairan negara kita yang rata-ratanya berkeadaan landai, teknik karauan perlahan dan lembut adalah yang terbaik. Aku tidak meminta korang semua bersetuju dengan pendapat aku. Ini hanya pengamatan dan pengalaman selepas bertahun-tahun terlibat dengan sukan eging. Bagi aku gaya yang menarik tidak penting tetapi mendapatkan sasaran dengan teknik yang sesuai di kawasan itu lebih diutamakan. Apa guna gaya yang menggerunkan penonton tetapi hasil yang diperolehi oleh seorang budak kampung biasa yang menggunakan peralatan ala kadar lebih memuaskan.

Pada kali ini aku senaraikan gaya eging yang selalu aku guna dan banyak membantu aku ketika menjerat sang lembut:
Ranking 1-Tarikan selari dasar, karau lembut dan berhenti-henti
Ranking 2-Tarikan lembut diselang seli dengan henjutan ke atas.
Ranking 3-Memujuk

Teknik ranking ke 3-memujuk , adalah teknik utama yang akan aku perturunkan pada post kali ini. Semoga korang dapat memahami dan mengaplikasi dengan baik. Perlu juga diketahui, selaman, henjutan dan karauan bergantung kepada berat jig dan peralatan yang korang guna. Bagi aku jig selaman perlahan seperti Yamashita adalah pilihan utama.



Teknik memujuk
A-Balik jig sejauh mungkin
B-Biarkan jig jatuh bebas mengikut kedalaman yang dikehendaki *(1)
C-Gulung tali perlahan hingga tegang, buat henjutan jauh ke atas *(2)
D-Biar tali jatuh sehinga pertengahan jarak henjutan *(3)
E-Karau tali, tiga atau lima pusingan kekili dengan perlahan *(4)
F-Biarkan jig jatuh seperti kedudukan (B) *(5)
G-Ulang langkah (C) hingga (F)
H-Buat karauan perlahan apabila jig sudah hampir dengan tebing *(6)

Rasanya setakat itu dahulu pengkongsian kali ini. Semoga bermanfaat. Sama-samalah kita majukan dan perkenalkan sukan eging ini ke seluruh nusantara. Sehingga berjumpa lagi-Abe Din

"Berkongsi Ilmu Bermanfaat Walaupun Sedikit Adalah 
Lebih Baik Daripada Hanya Mengambil 
Manfaat Tanpa Berkongsi Apa-apa"


1 comment:

Blogger Pancing