"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

10 July 2016

Mengamuk Di Kemasik

Salam kunjungan untuk semua. Dalam bulan Ramadhan baru-baru ini, dua kali kunjungan pagi dan malam telah berlangsung di Kemasik. Trip yang sekadar satu tinjauan awal bertukar menjadi kunjungan bermakna apabila sotong mula mengamuk di Kemasik.

Setiap lemparan jig dikejar oleh sotong-sotong bersaiz sederhana dan kecil. Trip siang berlangsung daripada pukul 6 pagi sehingga 10 pagi. Disebabkan panas matahari yang semakin membahang, trip terpaksa ditangguhkan. Hasil tangkapan sebanyak 10 ekor. Jig Biru merupakan jig killer pada pagi berkenaan.

Sotong yang Berjaya Ditipu

Lagi Seekor yang Berjaya Ditipu

Tangkapan Lumayan pagi Ramadhan

Serangan Bertubi-tubi... 
Sotong Makan Pagi

Air laut yang tenang dan mendamaikan

Jernih... ikan dan sotong dapat dilihat dengan jelas

Trip ulangan dijalankan pada sebelah malamnya. Sampai di lokasi air laut agak bergelora. Beberapa kali sambaran terlucut dengan mudah. Sehinggalah tuanya muncul di permukaan air. Sotong jaum besar. Sotong ini memang sukar untuk ditangkap kerana tantakelnya yang pendek dan dengan mudah sotong ini melepaskan diri. Jika jig bertul-betul tajam peluang untuk mendapatkan sotong ini adalah lebih tinggi. Jig kegemaran adalah merah dan pink yang bersinar dalam gelap. Sotong ini lebih lembut berbanding sotong mabang dan sedap dimakan.

Tangkapan Malam...Jarum Besar

Hanya 2 ekor yang Sudi Bersalaman

Memandangkan sotong sudah pun datang ke Kemasik.. trip berikutnya akan disusun secepat mungkin.-Abe Din

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing