"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

05 March 2011

Resepi Pelik 1

Salam untuk semua pengikut dan pembaca blog sotonglaut.blogspot.com/
Tidak sabar rasanya menunggu masa dan ketika sotong menyerang kawasan pesisir pantai Terengganu. Dari tinjauan di beberapa kawasan pasar ikan, nampaknya sudah ada tanda-tanda kehadiran sotong mabang dan sotong katak di perairan Pantai Timur. Peralatan telah tersedia, hanya masa yang sesuai sahaja belum muncul.

Dalam kesibukan seharian, sempat juga Abe Din membuat sedikit carian internet dan berjumpa dengan beberapa artikel berkaitan tabiat makan sotong yang agak pelik di luar negara. Tabiat yang Abe Din maksudkan ialah memakan sotong kurita secara hidup-hidup. Mungkin agak asing di Malaysia tetapi di luar negara terutamanya negara Korea, ia cukup popular. Makanan ini juga dikenali sebagai "Korean Sushi". Kita juga boleh melihat trend makan sotong kurita hidup ini sudah mula dipopularkan di Jepun, China dan Taiwan.

Dua dua cara bagaimana sotong kurita disediakan sebagai makanan. Sotong Kurita bersaiz kecil akan dihidang di dalam bekas atau mangkuk secara hidup. Sotong bersaiz besar akan dipotong-potong dan disusun bersama sayuran. Apa yang pasti, sotong berkenaan dipotong ketika masih hidup. Jejari sotong berkenaan masih dilihat bergerak-gerak.


Sotong hidup atau potongan sotong yang masih bergerak akan diambil menggunakan penyepit, diputar dan dipusing seterusnya dicelup ke dalam sos khas. Sotong berkenaan akan disuap ke dalam mulut dan dikunyah hidup-hidup.



Ada ketikanya sotong yang masih hidup tadi cuba melawan untuk melepaskan diri. Ketika ini tangan akan digunakan bagi memegang sotong tanpa penyepit. Bagi orang-orang Korea mungkin makan cara begini sangat menyeronokkan.

Di Malaysia, cara makan sotong segar agak berlainan. Sotong yang digunakan adalah sotong yang baru mati. Sotong dibersihkan, dibuang kulit, dipotong dengan pisau tajam dan dimakan dengan menggunakan sos khas. Penggemarnya memakan sotong tanpa dimasak terlebih dahulu. Walaupun begitu, sotong berkenaan dibasuh sehingga bersih.

Bak kata orang, lain padang lain belalangnya. Apakah ada kemungkinan cara makan warga Korea ini akan ditiru oleh rakyat Malaysia? Sudikah anda menjadi orang yang pertama mencubanya? Hanya masa dan ketika yang akan menentukan.

Semoga berjumpa lagi.
Abe Din.

No comments:

Post a Comment

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing